Punkjävlar ()
Crude SS.
Crude SS.
...skivbolag är utan en skugga av tvekan kanadensiska Profound Lore. Så konsekvent, så fingertoppskänsligt, så kompromisslöst och så passionerat i varenda detalj. Vet inte exakt hur många av bolagets släpp som kvalar in på årets topp tio-lista, men ska du bara köpa fem Profound Lore-plattor i år gäller följande:
1. DISMA - Towards the Megalith
2. DARK CASTLE - Surrender To All Life Beyond Form
3. ALTAR OF PLAGUES - Mammal
4. KRALLICE - Diotima
5. YOB - Atma
Bubblare: SUBROSA, MITOCHONDRION, KEN MODE.
Hösten är årsbästalistornas tid. Årets bästa album i traditionell mening presenteras i Close-Up #137 i november/december och i Sydsvenskan runt Lucia. Så länge kan man lista skivor som inte bara är bra musik, utan bäst på annat också.
Varsågoda, årets bästa skivor för att natta bebisar:
1. DISMA - Towards the Megalith
2. AOSOTH - III
3. TERRA TENEBROSA - The Tunnels
4. PYRRHON - An Excellent Servant But a Terrible Master
5. OMEGA MASSIF - Karpatia
Jag tror att DISMA säkrade guldet genom maximalt dammsugarsound. När Rut blir äldre kommer hon att förstå vilket catchy muller det är hon somnar till i mitt knä.
Dagens Ernie i Sydsvenskan var som omväxling lite kul, mest för att den handlade om Wagners "Götterdämmerung" och hade tyska hittepårepliker (var det väl?). Kände mig hur som helst sporrad att spisa MARDUKs idol Wagner.
Ah, hardcore som den var menad att låta. God helg.
Kan inte någon sätta munkavle på gnällspiken Jonathan Davis? KORN 2.0-soundet, upphottat av electronicasnubbar hälften så gamla så bandet själva, är det bästa som hänt dem sedan Ice Cube rappade i "Children of the Korn". Men den där rösten och, framför allt, de där emotexterna... nej.
Nej nej nej. Färska biten "Narcissistic Cannibal" tillhör ändå de bästa bitarna på kommande albumet "The Path of Totality" (en titel TOMBS redan har släppt i år, men sånt har knappast KORN koll på).
Igår släppte New Yorks death metal-giganter IMMOLATION sin nya ep "Providence". Om den skulle det egentligen inte finnas så mycket att säga.
Den innehåller fem nya låtar, speltiden är 18:56 minuter. Omslaget föreställer mystiska figurer - halvvägs mellan Jesus på korset och Peter Jacksons Nazgûler - som flyger i krigisk B-52-formation. "Illumination" låter extra ödesmättad tack vare dov orkestrering (kan vara en gitarreffekt av något slag), men ingenting är sämre än något på fjolårets "Majesty and Decay".
Så långt inget nytt. IMMOLATION är och förblir IMMOLATION och det tackar vi för. Skivbolaget är däremot inte gruppens vanliga hemvist Nuclear Blast, utan ett som heter Scion A/V.
Vad är nu detta? "En plattform för passionerade artister", säger hemsidan.
Scion, from Toyota Motor Sales (TMS), U.S.A., Inc., was developed with a new generation of youthful buyers in mind. Scion's mission is to provide distinctive products, the opportunity to personalize, and an innovative, consumer-driven process at the retail level. The brand features three ground-breaking models with a wide array of standard features: the xD urban subcompact five-door, the iconic xB urban utility vehicle and the tC sports coupe. Scion launches the all-new, premium micro-subcompact iQ in 2011. The Scion brand often applies new practices in all aspects of its business and pushes the creativity envelope with non-traditional advertising and marketing to engage young consumers. Scion also supports originality through its programs in the artistic community.
Enklare uttryckt: Toyota vill sälja bilar och ikläder sig därför rollen som kulturmecenater.
De arrangerar festivalen Scion Rock Fest som år efter år har en sinnessjuk laguppställning (årets upplaga inkluderade ANAAL NATHRAKH, MORBID ANGEL, DARK CASTLE, OBITUARY, AGALLOCH, KVELERTAK, IMMOLATION, NAILS, FUCK THE FACTS, WORMROT, THE BODY, COUGH och WOE, för att bara nämna de band jag hade velat se.)
De har släppt minialbum med WORMROT, BORIS, ENSLAVED, MELVINS och nu IMMOLATION, som också fick videon till "A Glorious Epoch" (se nedan) betald av Scion. (Lite ironiskt att en låt om världens undergång sponsras av ett bilföretag, eller hur?)
Jag har lite blandade känslor inför Scion. Säckar av pengar till marginaliserad subkultur? Fantastiskt! Kultursponsring som någonstans förutsätter att folk fortsätter köpa produkter som hjälper till att köra jorden åt helvete? Eh...
Ett sätt att tysta samvetet är förstås att tänka att om inte Scions pengar gick till IMMOLATION, så skulle de förmodligen hamna i fickorna på reklambyrådirektörer och andra slipsgubbar. Det känns som att välja mellan det minst dåliga av två onda ting.
Ja, just det. På Scion Rock Fest 2011 spelade ett till bra band: INTEGRITY. Simpel ironi, men jag gillar det.
Rut och jag bloggar medan hantverkare installerar en spis i köket. De ser väldigt metal ut, med suddiga spindelvävstatueringar och dödskallar och sånt, så vi jockar VENOM, MASTODON, GHOST, DISMA och TRASH AMIGOS och hoppas att de känner peppen. Verkar vara ett himla meck att sätta fast ett tippskydd.
Neurofunk. Smaka på ordet. Jag föreställer mig att det är vad människorna i "Blade Runner" (eller "Deus Ex: Human Revolution" om vi ska vara mer 2011) lyssnar på medan de tränger sig fram på neonbelysta gator i det där eviga mörkret och regnet. Musik som streamas direkt in i hjärnan via något kraniumchip och som automatiskt anpassas efter miljö, aktivitet och känsloläge.
Neurofunk - tydligen en subgenre till drum'n'bass - är vad Wikipedia beskriver KONFLICT som. Jag hittade duon via Invisible Oranges (som har blivit ungefär hälften så obligatorisk läsning nu när grundaren Cosmo skaffat sig ett liv) och golvades direkt av den cyborgfuturistiska atmosfären och den brutalt distade basgången i "Messiah". Om T1000 hade dansat hade han velat dansa till den.
Deras remix av PANTERAs "Fucking Hostile" - om ni nu behöver något metalalibi - är dessutom mer dystopisk än vilken GODFLESH-låt som helst.
Söndagsmys.