Recenserar THE GRAVIATORS i dagens blaska. Sångaren, som jag känner, verkar inte ha några problem med att liknas vid en vedklyv och det hedrar honom.
"Evil Deeds", som nya skivan heter, finns på Spotify och är väl hörvärd. Börja med det grymma KYUSS-hänget i "The Infidel", dyrka syntfnulandet i slutet av "Presence" och bli lycklig av Martin Fairbanks briljanta gitarrsolon i "Feelin' Low" och "A Different Moon".
Och hör den där vedklyven komma till sin rätt i "Morning Star" och videospåret "Häxagram". Bra skit, och inte alls så retro som estetiken gör gällande.
Går igenom IFPI:s releaselista för hösten. Hittar en artist som heter FOLLOW HIM TO THE END OF THE DESERT, albumtiteln "The Dalecarlian Book of the Dead" och följande beskrivning:
"Hiphop från industristaden Borlänge. Gästartister som Peter Dolving (THE HAUNTED)..."
Förresten, det där låter ju inte så konstigt nu när jag läser det en gång till. Klart Dolving gästar på en rapskiva.
LUSTMORD-diskon i förra inlägget är ganska matig. Men den är blygsam jämfört med PRURIENTs dito (som i sin tur bleknar jämte NUNSLAUGHTERs).
Enligt Spotifys diskografi har Dominick Fernow (som PRURIENT-hjärnan heter) släppt ytterligare fyra album och tolv singlar utöver det som listas nedan. I år, alltså.
CRADLE OF FILTHs tionde album väntar på mig någonstans i inkorgen, som om någon skulle behöva ett tionde album med det bandet (andra plattan "Dusk... and her embrace" är däremot fortfarande helt livsnödvändig, så här sexton år senare).
Britterna har skrivit en låt som heter "Lustmord and Wargasm", vilket på smidigt Melodikrysset-manér betyder att Brian "LUSTMORD" Williams ska in på vågrätt fem. Honom ska man lyssna på om man vill ge vardagen en kusligare stämning. Att tömma diskmaskinen till senaste albumet "Songs of Gods and Demons" känns som att vara med i en ockult thriller.
Jag saxar diskografin direkt från Wikipedia. Det finns lite att gräva i. Ha så kul!
Bra skivhöst i år: NEUROSIS, CONVERGE och PIG DESTROYER släpper sina nya album nästan samtidigt. Jag hoppas inte att det betyder att årsbästalistans topp tre är säkrad, för det vore en smula förutsägbart och ett möjligt tecken på att jag inte orkat gräva tillräckligt djupt i år.
Fast nya CONVERGE-spåret "Aimless Arrow" låter ju bisarrt bra. Lyssna här. Tänker precis samma sak som när bandet släppte lös "Dark Horse" som första smakprov från "Axe To Fall" för tre år sedan: "Oj, kan CONVERGE låta så här?" Utan tvekan min favoritreaktion på nya skivor med etablerade band.
Ex-kollega 138 firar nya triumfer som recensent på Metro och får läsarrespons som jag bara kan drömma om. Ett handskrivet hatbrev! Den som ändå fick ett sådant kvitto på sin skribentgärning.
Eller jo, jag blev ju seriöst mordhotad av en black metal-musiker för en ofördelaktig Soundcheckrecension för några år sedan.
Och (har jag hört via djungeltrumman) så har jag blivit hotad med stryk av sångaren i EVERGREY för min kanske minst seriösa Soundcheckrecension någonsin. ("Evergay! [2]", löd den i sin helhet.)
Jo, och så fick jag något märkligt mail från en anonym amerikan angående en artikel om Fear Factory efter splittringen med Dino. Enligt honom var jag en "waist of sperm" (sic!). Undrar om det inte var Dino själv som skrev.
Men allt det där var länge sedan. Nu händer det mest att vilt främmande personer hejar på spelningar i Malmö och säger att jag skriver bra. Då blir jag jätteglad.
Men handskrivna, orimliga hatbrev... det är ändå i en klass för sig.
Det går bra att posta till Close-Up Magazine, Box 4411, 102 69 Stockholm. Märk kuvertet "brevbomb".
...och någon dag ska jag försöka förklara lite mer ingående varför jag tjatar om PRURIENT i vartannat blogginlägg. Men inte idag, för här ska det hittas på intervjufrågor och skrivas om progressiv metal.
DWARVES är förresten ett band vi alla borde lyssna på oftare. Åtminstone på "Blood, Guts and Pussy". Femton minuter är ju en helt genialisk längd för ett helt album. Så många melodiska death metal-band har så mycket att lära här.