Seven Wishes - Desination: Alive (8)

Band: Seven Wishes
Titel: Desination: Alive
Bolag: MTM

Efter ett otal bedrövelser, ett antal byten av gruppmedlemmar och några frisörbesök så är Seven Wishes tillbaka. Och det med mer energi än någonsin. I alla fall enligt pressmaterialet.
Jag har inte hört tillräckligt mycket av bandet för att kunna uttala mig, så jag nöjer mig med att konstatera att det här bandet luttrats på sin väg mot "Destination Alive". Man släppte den självbetitlade debuten 1999 och uppföljaren "Utopia" 2001. Efter att sen ha legat lågt nåt år så bestämde man sig för att satsa hårt. Med lite nytt blod i bandet så började man ta fram nytt material. Då hade man dessutom lämnat sitt skivbolag och jagade ett nytt. Efter ett gäng demos så landade man på MTM. Och sämre kan det ju bli...

Det som bjuds är AOR i modern tappning. Det dräller ju av såna släpp nuförtiden och det är svårt att sticka ut i mängden, men jag tycker att Seven Wishes gör det. Varför då? Jo för här finns låtar. Det är alltför ofta som man glömmer låtarna i sin jakt på att låta uppdaterat. Produktionen är oklanderlig och instrumentalinsatserna likaså. Dessutom gillar jag sången. Pelle Andersson ligger ibland precis på gränsen till att låta oengagerad och gränsar ibland farligt nära till att bli lite jobbig, men han håller sig hela tiden på rätt sida om skiljelinjen. Han hanterar de lugna och de hårda låtarna med samma elegans. Han gör också så att det emellanåt påminner om TNT.
Refrängen på "Follow the Stars" är ett exempel på det. En del gitarrfigurer påminner också om TNT. Det finns en del schyssta guror här och var i några av verserna. Bland referenserna nämns annars Ratt, Dokken och XYZ. Och visst, här finns gott om klistriga refränger, snygga körer och schyssta riff. De bästa låtarna ligger på den första halvan av plastbiten. Allra bäst är "Cross My Heart" med sin kanonrefräng och "Fortuneteller" med sin suggestiva basgång. Bland de sista låtarna sticker "All That I Wanted" ut med sina sköna gitarrslingor i introt och i versen. Har du missat Seven Wishes så är det nu perfekt läge att kolla in bandet. "Destination: Alive" rekommenderas hårt!