Black Abyss - Angels Wear Black

Band: Black Abyss
Titel: Angels Wear Black
Bolag: Massacre

"Angels Wear Black" är den tredje skivan med tyska Black Abyss, men det är första gången som jag har kommit i kontakt med detta band. De debuterade med sin självfinansierade "Why" (1998). Uppföljaren "Land Of Darkness" kom 2001 och nu tre år senare är de alltså här med en ny skiva, den första på Massacre Records.

Black Abyss spelar ganska traditionell heavy metal med rötterna i 80-talet. De påminner en hel del om sina landsmän i Brainstorm som också låter mer amerikanska än tyska. Tyvärr håller inte Black Abyss riktigt samma klass som nämnda band. Sångaren Olliver Hornung låter visserligen ibland som Brainstorms Andy B. Franck, men han saknar Francks pondus. Sedan saknas tillräckligt med starka låtar och produktionen kunde också varit bättre.

"Angels Wear Black" innehåller tio låtar. De åtta första är ganska ordinära. Inte alls dåligt på något sätt, men det händer inte så mycket. Det saknas refränger som lyfter låtarna. Sedan händer det något på de två sista låtarna. Det låter nästan som ett annat band. "Time" är en snabb rökare som låter mer som power metal och refrängen är riktigt bra. Mer sånt på nästa skiva! Den avslutande "When Angels Wear Black" är minst lika bra. Ett midtempospår med skön refräng som för mina tankar till Omens glansdagar på 80-talet. Snyggt!

Nu var det dock inte bara de två sista låtarna som skulle bedömas utan hela skivan. Som helhet är detta inget märkvärdigt, men tack vare "Time" och "When Angels Wear Black" kammar Black Abyss ändå hem en sexa i betyg.