Virtuocity - Northern twilight symphony

Band: Virtuocity
Titel: Northern twilight symphony
Bolag: Spinefarm

Hade aldrig ens hört talas om Virtuocity tidigare och inget infoblad medföljde heller. Som tur är finns det fakta om det mesta på internet. En koll på deras hemsida visar att bandet kommer från Finland och att de faktiskt har släppt en skiva förut, "Secret visions". Fördomsfull som jag är gissar jag på att det kommer att låta som Stratovarius och Sonata Arctica och jag är inte helt fel ute. De snabba låtarna bär tydliga spår av dessa band. Det som skiljer Virtuocity från nämnda band är att sången är mycket rivigare och att musiken snarare ska kategoriseras som neoklassisk metal än power metal. Bandet har en mycket duktig gitarrist vid namn Jaron Sebastian Raven (låter väldigt finskt...) som också verkar vara bandets drivande kraft. Han klarar det som många andra "gitarrhjältar" inte fixar, nämligen att kunna visa upp sina konster utan att det övergår i ren gitarronani. Stort plus för många riktigt sköna solon. För att återgå till sången så tycker jag att sångaren Peter James Goodman (också väldigt finsktklingande...) påminner en hel del om Stephen Frederick (Firewind, Kenziner).

Är nära att sätta ett högre betyg, men det skulle behövas lite, lite högre toppar. Det finns många starka låtar, men pricken över i saknas. Klart köpvärd är i alla fall "Northern twilight symphony" och jag är övertygad om att såväl beundrare av neoklassisk metal som power metal-fans kommer att tilltalas av Virtuocity.