V/A - Beyond inspiration...

Band: V/A
Titel: Beyond inspiration...
Bolag: Lion Music

Uli Jon Roth är en av de tidiga och en av de stora gitarrhjältarna. Det bara är så. Det tycker Lars-Erik Mattsson också. Den Åländske gitarristen har samlat en hel del goa musiker som är knutna till bolaget Lion Music för att spela in denna tributplatta. Över lag så tycker jag att de medverkande musikerna gör låtarna rättvisa. Här finns en hel del godbitar. "Dark Lady" med Lance King på sång och Rolf Munkes på gura är en riktig höjdare. "Firewind" är också en grym låt. Kanske att sången brister lite, lite på den. "Still so many lives away" är ett annat bra spår, med lite av en klistrig refräng. Dessutom har en av Scorpions bästa låtar, "Pictured life" från skivan "Virgin Killer", till min stora lycka också fått plats på plattan. Den har man lirat luftgura till mer än en gång. Man känner sig plötsligt som 14-15 igen. Vilken känsla" Efter Ulis tid i Scorpions så blev det Electric Sun för hela slanten. Ett projekt med en lite mer progressiv inriktning. Även om jag fortsatt att följa och uppskatta Roth på hans solovandring så måste jag erkänna att jag hela tiden har favoriserat Scorpions efter att man gått skilda vägar. Deras mer direkta rock´n´roll är jag svag för. Jag kan tänka mig att den som inte hört något med Uli har en ganska tung tid framför sig om han / hon vill upptäcka Roths värld. Men det är det värt. För den som redan upptäckt Roth är det bara att njuta. Vad det gäller produktion och gitarrspel så känner man igen sig, men sången känns lite ovan ibland. Rekommenderas starkt, framförallt som nostalgiobjekt.