V/A - Blackmore's castle - A Tribute to Deep Purple / Rainbow

Band: V/A
Titel: Blackmore's castle...
Bolag: Lion Music

Jag såg verkligen fram emot att få sätta tänderna i den här tributen till Deep Purple och Rainbow. Dessa två band är nämligen något av mina husgudar. Jag har i och för sig samlat på mig rätt många sådana genom åren, men framförallt Purple är djupt rotade hos mig. De var en av de stora inspirationskällorna för mig som ung låtskrivare. Jag hörde "Machine Head" tidigt på sjuttiotalet och tänkte att såna låtar skulle man skriva. Jag har försökt i snart 30 år utan att komma ens nära. Det här projektet är signerat Lars Eric Mattsson och släppt genom Lion Music. Några av dem som bidragit med spår till plattan är Mister Kite, Lars Eric Mattsson, Headline, Winterlong och Condition Red. Det är mycket sjuttiotal som bjuds, och sound och instrumentalinsatserna känns klart tidstypiska, även om lite modernare tongångar lyser igenom ibland. En "spännande" version av "Man on the Silver Mountain" signerad Eric Zimmerman känns möjligen lite för modern i sammanhanget. Mina favoriter är annars "Perfect Strangers", "Lazy ", "Highway Star" och "Space Truckin".  Jag kan väl erkänna att nostalgieffekten ibland överglänser det konstnärliga i en del låtar, men helhetsintrycket är ändå klart positivt. Det känns också som om en del av banden gjort lite egna versioner. Jag är annars lite kluven till dessa tributeplattor. De tillför inte alltid musikhistorien något mervärde, men vill man hylla band som Purple och Rainbow så OK. Den här plattan frälser nog inga nya själar, men är man redan såld så kan man kolla in denna CD.