VII Gates - Fire walk with me

Band: VII Gates
Titel: Fire walk with me
Bolag: Sound Riot

Recensent: Johan Engström

Riktigt bra heavy metal-band känns nuförtiden lite som en bristvara. När det då väl dyker upp ett band som dessutom är från Sverige blir man lite extra glad såhär i vintermörkret. VII Gates (Seven Gates) bildades visserligen i slutet av 1999, men det är nu man fått skivkontrakt och debuterar på allvar med fullängdaren "Fire walk with me". Med inspiration från 80-talet blandat med lite modernare tongångar har man här lyckats skapa ett antal låtar som har det mesta man kan begära av den här sortens musik iform av känsla, variation, skarpa refränger och sköna melodier. Man visar även prov på experimentlusta i exempelvis låten "The Saviour" där man lagt in ett dragspelsliknande-ljud som man kanske inte vanligtvis associerar till den här typen av musik, modigt! Bandets sångare har ibland en tendens att låta lite ensidig, detta har dock blivit mycket bättre sedan jag senast hörde honom på demon "The Madman inside". I öppningsspåret "Bounded by hate" levererar han här några riktigt trevliga Halford-skrik. Ett par låtar kunde kanske ha sorterats bort, men iövrigt är detta en mycket trevlig platta. Att man sedan lyckats få ihop ett antal gästartister i form av exempelvis Kee Marcello (Europe), Chris Amott (Arch Enemy), Tommy Denander (Radio Active), mfl, gör inte direkt saken sämre om man säger så. Det sägs att rikligt med solljus rekommenderas för att bota vinterdepressioner, jag rekommenderar en stor portion av VII Gates debutalbum "Fire walk with me"!