Atomic Love Reactor - Creation of a Masterpeace

Band: Atomic Love Reactor
Titel: Creation of a Masterpeace
År: 2021
Bolag: Tall Whites

Recensent: Janne Stark

Svenska Atomic Love Reactor debuterade med plattan ”The Arrival” 2016, en debut som var riktigt lovande. Nu är uppföljaren med den ganska vitsiga titeln ”Creation of a Masterpeace” här. Plattan inleds med ”Tyranny of the King” som formligen osar av gammal god klassisk hårdrocksmylla. Deep Purple och Rainbow kommer definitivt i tankarna med den ypperlige sångaren Fredrik Nordh som sätter en egen prägel på verket. Efterföljande ”Cool Down” ligger i samma ådra, men drar nästan lite mer åt de musikaliska grannarna i Uriah Heep vilket inte heller är fel i min bok. I refrängen fick jag nästan en liten vibe av Prins Svart, av någon anledning, men det är absolut inte fel det heller. ”Water In The Sky” är en lite lätt jazzig, coolare sak men med en lite lätt funkig touch och en för-refräng som drar upp tempot och energin. ”Universal Peace” fortsätter den lite softare ådran och jag känner att jag tyvärr tappar lite fokus här. Det blir lite för snällt och ”jazzigt” för min smak. Inte dåligt på något sätt, bara inte riktigt min väska. ”People of Gaia” fortsätter tyvärr i samma lite sega spår. Det sjätte spåret ”Seven” (jo, jag vet…) tar dock tåget på rätt spår igen. Här finns ganska klara drag av ”Speed King” men med en klart egen touch. En riktigt trevlig låt med en stark refräng! ”Defeated” tar dock ner det hela igen och även om Fredrik sjunger hjärtat ur led och refrängen är klart hörvärd, så hittar den inte riktigt hem hos mig. ”Holy Water” fortsätter även den i samma spår medan ”Hammer Island” tar upp det hela en aning och här lägger de till en riktigt cool folk-ton och takt som definitivt tar låten till en trevlig nivå. Avslutande ”Farewell” är en lite softare sak även den, men med några lättare drag av Ritchie Blackmores första Rainbow-platta. Inte nog för att helt övertyga måste jag tyvärr säga, även om de halvvägs in plockar in ett suveränt tungt parti som lägger till några poäng. Inalles är produktionen riktigt bra, bandet lirar kanon och sången är i toppklass. De låtar och partier som jag gillar, gillar jag som fan! På min önskelista finns en omvänd ordning med majoriteten låtar i stil med de helt enastående ”Tyranny of the King” och ”Cool Down” och lite färre mjukisar, men det är ju bara jag det.