Denied - The Decade of Disruption (9)

Band: Denied
Titel: The Decade of Disruption
År: 2020
Bolag: Sweea Records

Recensent: Johan Engström

Svensk/danska DENIED sparar inte på krutet. Öppningsspåret på nya plattan ”The Decade of Disruption” känns som en jäkla käftsmäll. Thrashiga riff och smattrande dubbelkaggar. Högt tempo rakt igenom och samtidigt med en refräng som sitter precis där den ska, rakt in i skallen och vägrar att försvinna. Plattans styrka stavas variation, attityd och låtar som verkligen sitter. Det levereras låtar med fart, blandat med tunga låtar med nedstämda gitarrer och rockiga dängor som ”Hey Let’s Go”, vars enkla, men geniala refräng gör att låten kommer funka utmärkt live.
Vi bjuds även på powerballaden "Freedom Rain" som har precis allt det där som en powerballad ska ha, en lugn inledning som följs upp av distade gitarrer och fantastisk sång. Det här är faktiskt en av de bästa ballader jag har hört på länge och då är jag ändå ett stort fan av just hårdrocksballader.
Ny på ”The Decade of Disruption” är Soren Adamsen (sång, ex ARTILLERY), vars pipa verkligen tar bandet till en helt ny nivå. Jag har följt DENIED sedan debutalbumet ”Let Them Burn” (2013) och kan med enkelhet konstatera att det här är bandets i särklass starkaste album. Framför allt har de här lyckats få till ännu starkare låtar än tidigare som verkligen sätter sig, som man vill återkomma till och lyssna på igen och igen och igen. Jag kommer på mig flera gånger med att vilja lyssna på detaljer som riffen, de sköna trummorna och de härliga gitarrsolona av Chris Vowden (ex OPETH).
Fortsätter DENIED i den här banan så är jag övertygad om att de kan gå riktigt långt.