The Gathering - Home (8)

Band: The Gathering
Titel: Home
Bolag: Noise

Recensent: Anders Jacobsson

Jag kan bara säga äntligen! Alltid lika kul att få höra vad holländarna hittat på varje gång de släpper en ny studioplatta. Men frånsett denna obundenhet i sin växlingsförmåga, så har vi sedan 1995 alltid kunnat räkna med Anneke van Giersbergens fagra och unikt personliga stämma. I över 10 år så har hon tagit bandet till en ytterst fullödig kaliber som har format THE GATHERING till vad de är idag. Hon fortsätter hela tiden imponera trots att hennes röst egentligen vare sig förbättras eller försämras. Man vet vad man får med henne, men med musiken är det annorlunda. På förra plattan "Souvenirs" (2003) så blev bandet mer elektroniska än någonsin" och även om det var riktigt bra så tappade dessvärre plattan fokus alltemellanåt, då det halkas iväg för långt från de gitarrbaserade rötterna.

Nu år 2006 har man dammat av en del av gitarrerna iallafall, och THE GATHERING har fullbordat sitt åttonde verk, om man räknar bort liveplattor, samlingar, singlar och minicds. Detta eleganta musikstycke heter kort och gott "Home" och är, enligt mig, det mest njutbara bandet åstadkommit sedan "How to Measure a Planet" (1999). Faktiskt så erinrar dessa en del om varandra, med restriktion för variationen på "Home", som är av flexiblare karaktär. "How to Measure" känns mer sammanbunden och meditativ i sitt omfång.
På "Home" har producenten Attie Bauw rattat in ett ljud som når ut i fingertopparna i kontrast till bandets låtmaterial. Allt klatschar perfekt och bara en minut efter att första låten, "Shortest Day" smugit igång i sin fängslande exaltation, så känner man att det här kommer bli hur schysst som helst. Ännu bättre blir det på efterkommande "In Between", som är en av plattans stora guldkorn. Anneke växlar här mellan olika röstlägen på ett utomordentligt snyggt sätt. Andra guldkorn är t.ex. den tjusiga "Alone" och titelspåret "Home" som är underbart vacker. Den har en blygsam charm som man inte kan låta bli att falla pladask för. På låten "Solace" blir jag mest förvånad och förbryllad, då man samplat in ett par förmånserbjudanden från charkavdelningen i en norsk livsmedelsbutik. En ganska besynnerlig låt i största allmänhet faktiskt.

Kanske är det lite goth, lite softrock, kanske lite alternative" whatever (påminner lite om RADIOHEAD ibland faktiskt). Det är svårt att kategorisera THE GATHERINGs musik. Men framför allt så är "Home" en otroligt stämningsfull och vacker platta med en drömsk och konstruerad ljudbild. Vi har här 13 spår som delar en knapp timma speltid för att få säga sitt. Det är magiskt och hänförande, dämpat, flummigt och sofistikerat.
Det har varit svårt med betyget här, då jag inte riktigt vetat om jag ska vara lite för snäll eller något restriktiv. Jag väljer dock det sistnämnda, så det hamnar på en mycket stark åtta.