Bloodbound - War of Dragons (9)

Band: Bloodbound
Titel: War of Dragons
År: 2017
Bolag: AFM Records
Betyg: 9/10

Bollnäsbaserade BLOODBOUND har aldrig varit särskilt originella, men att så ogenerat stjäla från andra band som de gör på sitt sjunde album ”War of Dragons” har de aldrig gjort förut. T.ex. låter öppningsspåret ”Battle in the Sky” så mycket SABATON att det nästan blir löjligt, delar av titelspåret har kopierats rakt av från NIGHTWISHs ”Wishmaster” och inledande versen på ”Silver Wings” påminner inte så lite om början på ”Night of Passion” med THE POODLES.

Jag är väl inte odelat positiv när det gäller det här med att ”låna” från andra band, men det är också den enda kritik jag har mot ”War of Dragons” som är en helt fantastisk skiva rent låtmässigt. SABATON och HAMMERFALL har fått sina genombrott och det mycket välförtjänt. Det finns dock ytterligare ett svenskt band i samma genre som är minst lika bra, men som aldrig nått ut till de stora massorna och det är BLOODBOUND. Det känns sjukt orättvist och jag hoppas verkligen att det är dags nu.

BLOODBOUND skivdebuterade 2006 med ”Nosferatu”, en av mina favoritplattor från hela 2000-talet. Efter den grymma debuten hamnade bandet i en liten ”svacka”. Med BLOODBOUND-mått mätt, alltså. Även ”Book of the Dead” (2007) och ”Tabula Rasa” (2009) är kanonalbum som överträffar det mesta. Från fjärde skivan ”Unholy Cross” (2011), den första med nuvarande sångaren Patrik Johansson (SHADOWQUEST, ex-DAWN OF SILENCE), började formkurvan peka uppåt igen och efter det har varje platta varit den näst bästa de släppt. Jag trodde det var omöjligt att toppa ”Nosferatu”, men på 2014 års ”Stormborn” kom BLOODBOUND överraskande nära och nu på nya ”War of Dragons” är de framme. Det känns helt overkligt att skriva det, men ”War of Dragons” är på samma nivå som debuten.

”War of Dragons” är ett sådant där otroligt sällsynt album där t.o.m. den sämsta låten, vilken det nu skulle vara, är en hit. JUDAS PRIESTs ”Painkiller” är ett exempel och det finns väl några till, men det är i min bok väldigt få skivor i historien som har så hög lägstanivå som denna platta.

BLOODBOUND har ända sedan debuten varit ett av mina favoritband, men i skrivande stund undrar jag om de inte är det allra bästa bandet. Jag förstår ju att inte alla kan tycka att de är lika bra som jag tycker, men om du som jag älskar band som SABATON, HAMMERFALL och POWERWOLF vore det väldigt märkligt om du inte även uppskattade BLOODBOUND. Det är bara februari, men jag känner redan nu att det ska mycket till om inte ”War of Dragons” är etta på min lista när 2017 ska sammanfattas.