Firewind - Immortals (7)

Band: Firewind
Titel: Immortals
År: 2017
Bolag: Century Media

Mina egna upplevelser av den grekiska övärlden handlar (förstås) uteslutande om sol, bad och blaskig öl. Good times helt enkelt. Mina erfarenheter av grekisk musik är däremot betydligt "mörkare". ROTTING CHRIST, SEPTICFLESH och SUICIDAL ANGELS ÄR grekisk metal i min lilla värld. Det är mörkt, brutalt och framför allt (oftast) jävligt bra. Hur det kan finnas så mycket ilska och hat under Helios sol förstår jag inte, men jag tackar och tar emot!

Konstantinos Karamitroudis (eller Gus G som han också kallar sig) FIREWIND är dock av en helt annan sort. Här är det melodiös power metal som bjuds och i centrum står nämnde Gus med sina gitarrskills och spelar åttor runt de flesta. Färdigheter som bland annat gett honom jobb som Zakk Wyldes ersättare i Ozzy Osbournes soloband och som gjort honom eftertraktad av band från jordens alla hörn. En grym gitarrist helt enkelt!

Hans eget låtskrivande har jag däremot aldrig riktigt fastnat för. "Allegiance" från 2006 tyckte jag var okej, men i övrigt har FIREWIND alltid känts för stelbent och faktiskt rätt menlöst i långa loppet. "Immortals" är bandets åttonde fullängdare, om man räknar bort debuten (demon) "Nocturnal Symphony" som endast släpptes via mp3.com, och deras första med grymme Henning Basse (BRAINSTORM, METALIUM etc) på sång! En värvning som faktiskt gör bandet mer intressant direkt. Apollo Papathanasio (SPIRITUAL BEGGARS etc) var förvisso ingen dålig sångare; Basse har dock en rivigare och mer intressant röst som skänker musiken välbehövlig edge och tyngd.

"Immortals" behövde knappt en full genomlyssning för att ta över ledarflaggan från tidigare nämnda "Allegiance" som bandets i särklass starkaste släpp i mina öron. Låtmässigt är det överlag jämnstark och med toppar som "Hands Of Time" och tunga "Live And Die By The Sword" är det bara att gratulera Gus till ett gott genomfört hantverk! Gillar man grejer som STRATOVARIUS, DRAGONFORCE och KAMELOT så bjuds man faktiskt på ett veritabelt smörgåsbord här! Toppat med solvarm fetaost förstås. Knappast något mästerverk men ändock en redig power metal-rökare som kommer att snurra på svarven med jämna mellanrum.