D Aphelium - Sprungen Ur Lust (7)

Band: D Aphelium
Titel: Sprungen Ur Lust
År: 2017
Bolag: Wolfspell/Burning Skull

"Aphelium är den punkt i en himlakropps bana eller den tidpunkt då den befinner sig längst bort från solen". Så säger Wikipedia när jag Googlar på bandet i fråga för recension. Ett rätt så passande namn för ett black metal band kan jag tycka.  Men nu är det förstås musiken vi ska titta lite närmare på!

Så vad är det då som bjuds på detta Gotländska bands första fullängdare, "Sprungen Ur Lust"? För det första så får vi ta oss minst 20 år bakåt i tiden för att hitta källan från vilken musiken är sprungen. Det handlar nämligen om ganska tidstypisk 90-tals black (mitten till slutet av årtiondet) med fokus på melodier snarare än aggressivitet. Ett lager skandinaviskt klingande folkmusik finns också inbakat i melodispråket. Aggressiviteten försakas dock inte på något sätt! Det är fortfarande black metal vi pratar om här.

Kvalitetsgäng som DAWN och många av de svenska band som låg på legendariska No Fashion Records har nog gjort ordentliga avtryck hos upphovsmannen. Jag hör också drag av exempelvis tidiga EMPEROR och DIMMU BORGIR kring "Stormblåst". Framför allt så är musiken enormt känsloladdad och man riktigt känner hur mycket hjärta och själ enmansbandet (en herr D Seestrand hanterar samtliga instrument samt sång) lagt ner i komponerandet och inspelningen av skivan. Ljudet är förvisso av "sovrumskaraktär" men det är ju precis så den här typen av musik ska låta. När exempelvis DIMMU BORGIR plötsligt äntrade Studio Abyss tidigt 1997 förändrades musikens karaktär drastiskt och steg upp ur underjorden och ut i ljuset utan pardon. Inget ont om det överhuvudtaget, jag är näppeligen någon trve-snubbe, men det känns härligt att få ta ett steg tillbaka under jord med D APHELIUM.

Allra snyggast blir det när Seestrand lägger lite extra fokus på pianot. Det stillsamma plinkandet i kombination med svärmande black metal-riff är sanslöst vackert i till exempel "Stöpt I Mörker Och Kyla". SATYRICON-svänget som dyker upp i "Ut På De Nakna Hällarna" smakar också mumma. Melodierna överlag är dock vad som framför allt fängslar mig och de sveper undan alla tveksamheter kring produktionen. Gillar man naturromantisk 90-tals black och klarar sig utan maffiga produktionsvärden så är "Sprungen Ur Lust" ett givet köp! Det blir ytterst intressant att följa D APHELIUM i framtiden! Här finns potential för stordåd!