Fear Factory - Genexus (7)

Band: Fear Factory
Titel: Genexus

Recensent: Henric Ivarsson

När det ska läsas sagor om dystopiska framtidsvisioner i fruktans fabrik kan man räkna med att jag är på plats med spetsade öron. De har förr presenterat nervkittlande verk som stannat hos mig i åratal men även tramsig smörja som bäst fungerat som sömnpiller. Vad kan herrarna tänkas bjuda på denna gång?

Redan från start möts jag av klassiska FEAR FACTORY. Hårda verser där gitarr och dubbelkagge dansar tango med mekanisk precision följt av svävande, melodiska refränger som dryper av bitterljuv, melankolisk hoppfullhet. Som alltid är det hela välkryddat med futuristiska syntar som skänker liv till den annars lite statiska gitarren. Det fräser på bra skivan igenom men tyvärr påminner den stundtals alldeles för mycket om ”Digimortal”, den i särklass sämsta skiva de värkt fram. Här och var blir det alldeles för mycket nu-metal för min smak och låtar som ”Anodized”, ”Soul Hacker” och ”Church Of Execution” hade mått bra av en rejäl omarbetning.

Manskapet har en tendens att trappa ned på tempo och aggression mot slutet av sina alster och även denna gång tar FEAR FACTORY farväl med en riktig tårdrypare. ”Expiration Date” är den låt som sticker ut mest på skivan och vi bjuds här på en svulstig skapelse där synt och rensång får dominera. Gitarren som har för vana att vara i fokus fungerar här mest som utfyllnad. Med citat ur Blade Runner och en dramatik som inte är att leka med blir det hela en finfin upplevelse och ståpälsen är ett faktum.

”Genexus” kommer tyvärr inte upp till samma nivå som deras två mästerverk ”Demanufacture” och ”Mechanize” men det är inte långt undan att den tar bronsmedaljen.