Exilion - Red Stained Snow (8)

Band: Exilion
Titel: Red Stained Snow
År: 2014
Bolag: Självsläpp

Äntligen! Mången år har passerat sedan jag med passionerad glädje hängav mig åt allt vad folkmusikinfluerad metal hette. Band som ENSIFERUM, FINNTROLL, MOONSORROW och TURISAS uppfyllde min vardag och nya band tycktes vid den tiden poppa upp ur underjorden nästan dagligen. Sedan dess har såväl min extrema passion för musikstilen som strömmen av kvalitativa band falnat något. Det finns dock hopp för framtiden och dessa norrbottningar är definitivt en del av detta!

"Red Stained Snow" är bandets debutplatta och har således, som så ofta är fallet, arbetats på under en längre tid. Det är också något som hörs direkt öppningsspåret rullar igång. Arrangemangen är synnerligen intrikata och delikata och så även melodierna. Det sistnämnda är förstås A och O när det kommer till alla typer av folkmusik. Melodierna ska fästa direkt och kunna trallas med i och det är något dessa herrar tagit fasta på till fullo. Vilka influenser medlemmarna har kan jag förstås bara spekulera i. Jag tar det dock för givet att finsk folkmetal finns med någonstans i bakgrunden. Mer specifikt ovannämnda ENSIFERUM och TURISAS. Det är alltså väldigt trallvänliga tongångar vi har att göra med. Melodispråket är ändå molldrivet, precis som hos dessa akter, och det är vad jag skulle kalla "typiskt finskt".

Mer behöver skivan egentligen inte dryftas. Sammanfattningsvis är det melodistark folkanstruken metal av hög kvalitet som bjuds och gillar man den här typen av musik så är "Red Stained Snow" en veritabel guldgruva. Produktionen skulle möjligen behöva lite mer kräm men det är sekundärt och jag spår dessa herrar en mycket ljus framtid!