Them Crooked Vultures - Liverecension från Peace & Love

Band: Them Crooked Vultures
Stad: Borlänge (Peace & Love)
Datum: 01/07-10
Betyg: 4/10

Recensent: Tomas Lagerlöf

När tre legendarer beslutar sig för att göra en skiva tillsammans borde succén vara given. Inte minst när de tre är Dave Grohl (NIRVANA, FOO FIGHTERS), Josh Homme (KYUSS, QUEENS OF THE STONE AGE) och John Paul Jones (LED ZEPPELIN). Men samarbetet dem emellan som fått namnet THEM CROOKED VULTURES har inte lyckats imponera på mig. Och tro mig, jag har försökt. Den tretton låtar långa debuten låter i mina öron mest som en grå massa utan några som helst nyanser. Det är således med lågt ställda förväntningar jag tar plats framför Utopia-scenen kvart över nio på torsdagskvällen.

Tyvärr besannas mina farhågor. THEM CROOKED VULTURES låter inte särskilt mycket roligare live. Något riktigt sväng infinner sig aldrig. Det räcker liksom inte med att Josh Homme är på ett sprudlande humör (här hjälper en luftballong formad som Lisebergskaninen till), eller att Dave Grohl piskar livet ur trumskinnen. Inte heller räcker det med att John Paul Jones ser osedvanligt cool ut, eller att fjärde medlemmen Alain Johannes (ELEVEN) får några minuter ensam på scenen. Nej, för att engagera en publik krävs låtar. Något som de krokiga gamarna verkade glömma bort när de stod i replokalen och jammade. För det är vad THEM CROOKED VULTURES i mångt och mycket handlar om — jamma. Låtarna flyter allt som oftast ut i långa haranger som med stor sannolikhet är roliga att spela, men inte att lyssna till. Visst, vid ett par tillfällen funkar det. "Scumbag Blues" är skön (men oändlig), "Dead End Friends" svänger på fint och "Mind Eraser (No Chaser)" har en riktigt skön refräng.
I övrigt blir den dryga timmen mest en löst sammanfogad anrättning av det svårtuggade slaget, vilket givetvis är tråkigt, men föga förvånande. Jag menar Dave Grohl har inte fått något vettigt ur sig sedan "Centuries of Sin" (PROBOT), Josh Homme tappade koncepten i och med att Nick Olivieri lämnade QUEENS OF THE STONE AGE och John Paul Jones släppte sin sista skiva med LED ZEPPELIN 1979. Det räcker kanske som förklaring.

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.