Band: Silent Scythe
Titel: Death is coming
Antal låtar: 7
År: 2002
Recensent: Erik Bergkvist

Hemsida: ???

Fick för ett tag sedan tag i denna demo från Karlstadsbandet Silent Scythe och ombads göra en recension. När jag körde igenom spellistan från låt nummer ett till den sista låten på denna sju spår långa demo så blev jag förvånad över att ljudkvalitén faktiskt är bra för att vara en demo. Första spåret "Old World Disorder" imponerade faktiskt måttligt på mig. Om man nu ska nämna något band att jämföra med kan i alla fall jag känna igen det som en lite mer trallvänlig version av gamla In Flames. Minus Anders Fridéns dödssång. Silent Scythe har mixat vanlig sång med dödssång, men det är relativt lite av den senare sången. Låt nummer två, "Blood Will Follow God" fortsätter i ungefär samma spår som spår ett, men den här gången tycks det mig som om influenserna ligger åt galopptaktsinfluerade power metal band. Skivan låter ungefär så rakt igenom, förutom spår nummer fem, "Death Machine", där tydliga spår av Slayer kan märkas. Applåder för det. Rakt igenom så är killarna mycket skickliga musiker, men den här blandningen av power metal, death metal och thrash metal influenser, varvat med Slayerinfluerade femtespåret gör att jag blir lite avslagen. Det skulle vara kul om dom kunde fokusera sig på vilken stil de vill spela. Jag säger inte att det är dåligt, det behövs faktiskt fler nyskapande band, och soundet är faktiskt relativt nytt. Inte alls dåligt, men det går att göra bättre!