Antal låtar: 4
Betyg: 2/10
Recensent: Claes Wiberg

Hemsida: ???

"Jag är en vinnare", proklamerar samplingen som inleder Lundagängets debutdemo.

Nja.

"I Am The Abyss When You Fall" är inspelad i replokalen, om än med "digital audio software", och det hörs. Musikaliskt rör det sig om någon sorts seg melodisk dödsmetall, som dock låter mer heavy än death, med en del skönsjungna doomiga partier - låter lite Paradise Lost circa "Shades of God". Moorgate låter dock inte särskilt samspelta eller angelägna - det låter väldigt mycket fritidsgård över det här, och jag kommer på mig själv med att tänka "så här skulle det låta om ett fritidsgårdsband som spelade trallpunk gav sig på metal". En viss primitiv charm finns där, och det är möjligt att Moorgate skulle låta bättre i en riktig studio, men det hjälper tyvärr inte upp DEN HÄR utgåvan det minsta. Att som omväxling till demosvängens alla black metal-röster få höra en mörk röst som låter mer amerikansk zombiedöds än black metal är också kul!, men skadan är redan skedd. Tightheten låter tveksam emellanåt, men det är svårt att avgöra, då det man hör av trummorna huvudsakligen består av odistinkt baskaggemuller och en ridecymbal. Det här är ganska knepigt att recensera, med andra ord.

Den här demon, som den ser ut idag med kackig mix och portaljud, är helt enkelt inget vidare. Jag skulle råda Moorgate till att satsa på att bli mer samspelta, samt att gå in i en riktig studio nästa gång - och att inte göra detta innan mer engagerande låtmaterial presterats. Konkurrensen i metalbranschen är stenhård redan på demostadiet, och bättre än så här måste man definitivt prestera om man ska få vara med och leka.