Riot Act - The Second Riot (7)

Band: Riot Act
Titel: The Second Riot
Antal låtar: 5

Ny demo från Karlstadsleazarna RIOT ACT. Även denna gång är personalstyrkan utökad med gästmusiker. Det är Kee Roxx som medverkar på demon, men som inte står uppsatt som medlem enligt hemsidan.
Vad handlar det om då? Jo, här handlar det om att sparka stjärt. Rak och röjig rock´n´roll. Inte en synth så långt örontrumpeten kan registrera. Produktionen är helt OK. Lagom skitig och så där. Men det är lite för svaga låtar. Några klistrigare refränger skulle givit toppbetyg. Det lyfter inte riktigt när det är dags för extasen liksom. Kanske beror det på sången. Jag kommer ihåg att jag gnällde på sången på förra demon. Det får bli en "favorit" i repris; sången håller inte riktigt. Den ligger farligt nära pratsång och man känner att den ofta är återhållen. Det är inget fel på rösten, men lite bättre sångteknik skulle behövas. Kanske att man skulle kolla över tonarterna man skriver i. Där finns eventuellt mer hjälp att få. Alldeles för många låtar skrivs för att de ska vara bekväma att spela för gitarrister och basister. Lösa strängar och så där...

Annars så växer skivan hela tiden. En nyinspelning av förra demons "My Way or the Highway" och covern "Wild Child" är bäst. Den nya versionen av "My Way or the Highway" visar tydligt att bandet utvecklas riktigt bra. Skulle vara kul att höra dem spela in med en skivbolagsbudget i ryggen. Det är i alla fall en grym nostalgikick att lyssna igenom "The Second Riot" då den påminner mig om den musik jag lirade i början av 80-talet. Skitkul!