Elohim - Mark Black (4)

Band: Elohim
Titel: Mark Black
Antal låtar: 4
Betyg: 4/10
Recensent: Peter Gustavsson

2002 släppte ELOHIM en av mina favoritdemos det året. ELOHIM tillsammans med Stockholms OVERLORD spåddes bli något med sina släpp "Yet Unnamed" och "Demo 2002". Framtiden låg då för ELOHIMs fötter med en musik som sprungen ur den göteborgska myllan med band som IN FLAMES och DARK TRANQUILLITY som inspiration. IN FLAMES var på väg neråt hette det då. Och arvtagarna ELOHIM var påväg uppåt. Men någonting har hänt med ELOHIMs hunger. På "Yet Unnamed" presenterade sig ett gäng som levererade attityd och verkligen lät förbannade och drivna.

År 2006 verkar man ha blivit mättare. Inledande "Erased in Peace" är en midtempo-dänga där framför allt trummorna saknar den där önskvärda kraften och aggressionen. Och inte ens Jocke som normalt har skrikit lungorna ur sig verkar mena det riktigt längre. Bandet rycker upp sig en aning i titelspåret "Mark: Black" och får mig att minnas det ELOHIM som var, för att genast dras ner i tungmod igen i "Inanimate" där man tagit hjälp av det beprövade konceptet med den skönsjungande jungfrun vs. det skrikande odjuret. Men inte ens det knepet lyckas. Det händer inte på riktigt. Det låter oengagerat och jungfrun verkar inte heller fullt övertygad av odjurets vrål.
Fjärde och avslutande spåret med det fyndiga namnet "Ctrl+alt+delete" ger mig rysningar i att höra en keyboard som tagit på tok för stort utrymme med ett glatt tivolisound till hands.
Jag är ledsen grabbar. Men jag vill se mer av aggressioner i en musik som denna. Jag vill se er tugga taggtråd och gurgla glas innan jag är övertygad.