Sugarglider - A Taste of What's to Come (8)

Band: Sugarglider
Titel: A Taste of What's to Come
Antal låtar: 4

Låt mig bara inledningsvis säga detta: låt inte det aningen oövertänkta bandnamnet SUGARGLIDER förleda någon att tro att detta på något vis har med stoner att göra. Stoner är en groovebefriad, drönande 90-talsuppfinning som gör anspråk på stolta rötter från i synnerhet BLACK SABBATH, men i verkligheten har lika mycket med 70-talet att göra som NAPALM DEATH med Pavarotti.

SUGARGLIDER, däremot, är rågade upp till tonsillerna med genuin 70-talskänsla " närmare bestämt från DEEP PURPLE. (Kan inte låta bli att undra huruvida spår tre, "Don't Laugh at My Mule", på något vis anspelar på nämnda bands kultlåt "The Mule" från 1971.) Riffmelodierna känns igen, och i ännu högre grad samspelet mellan gitarren och den generöst förekommande Hammondorgeln. Och rytmsektionen svänger och pulserar, vilket torde vara det kännetecken som allra tydligast profilerar grupper med genuin 70-talskänsla från förvillade, halvkompetenta MONSTER MAGNET-wannabes. Detta är "THE REAL THING".

Sångaren Tobbe Jansson har växt fantastiskt sedan jag först hörde honom i de mer modernt klingande Karlstadsmetallarna SILENT SCYTHE " det låter nästan som om han hittat hem, om det nu är rätt uttryck i sammanhanget. Har jag fattat saken rätt är kontraktet mer eller mindre redan i hamn för SUGARGLIDERs del, vilket i så fall är fullt begripligt. Den här kvintetten är mer än mogen att pröva sina vingar i större sammanhang, och få fritt spelrum för de idéer som bara antyds på denna demo men redan i sitt nuvarande skick ger mig spontana glädjespasmer. Gillar man superbanden från den orgelstinna hårdrockens guldålder som DEEP PURPLE, URIAH HEEP och ATOMIC ROOSTER " vilket man BORDE göra " lär man knappast heller kunna förneka den uppenbara potentialen hos de här pigga gossarna. Vad sägs om en paketturné med WITCHCRAFT och THE GRAND TRICK??