Death Angel - Archives & Artifacts (9)

Band: Death Angel
Titel: Archives & Artifacts
Bolag: Restless

Recensent: Magnus Gustafsson

När jag intervjuade Death Angels sångare Mark Osegueda för ett drygt år sedan så talade han om att de höll på att sammanställa denna box. Det har tagit lite längre än vad han lovade då men nu är den äntligen här. Och det ska direkt konstateras att det finns återutgivningar som är helt nödvändiga och att detta är en av dessa! Death Angels två första album "The Ultra-Violence" och "Frolic Through The Park" har för längesedan försvunnit från skivdiskarna. Men det har nu skivbolaget åtgärdat denna brist med råge. Fyra skivor sobert förpackade i en svart låda bestående av två re-mastrade studioalbum, en skiva med udda spår, och demos samt en dvd. Behöver jag säga att jag har svårt att behärska mig?

Låt oss börja med de två återutgivna plattorna. Vanligtvis är det farofyllt att gå in och pilla i gamla klassikers ljudbild. Men här kan jag konstatera att här rör det sig om en polering av yttersta omsorg för att bibehålla den gamla känslan. Klassiska låtar som "Thrashers", "Evil Priest", "Misstress Of Pain" och "Final Death" från debuten "The Ultra-Violence" från 1987 har aldrig låtit så knivskarpa. Och det påståendet gäller även låtmaterialet som sådant. Det här är musik som delvis skapade en hel genre som än idag är livskraftig och levande. Därtill har den av Kirk Hammett producerade demon "Kill As One" lagts till i slutet.

Uppföljaren "Frolics Through The Park" från året efter har även den putsats på samma ömsinta sätt men här är låtmaterialet aningen ambivalent och alls inte så genomgående starkt som på debuten. Skivan kan liknas med ett satstagande mot högre höjder som skulle nås på uppföljaren "Act III" som kom 1990. Men Death Angel har en hög lägstanivå så även denna är väl värd tiden det tar att lyssna igenom den.

Under rubriken "Rarities" har sedan San Fransiscos yngsta åldermän samlat ihop en hög gamla demos, outgivna låtar och annat för finsmakaren. Som vanligt när det gäller denna typ av material så vänder det sig snarare till den som verkligen vill höra precis allt. Ljudet är på många ställen riktigt dåligt och det är uppenbart att mycket av det som finns här spelas av ett oerfaret band. Men ändå sitter man där med ett fånigt flin och drömmer om att ha fått vara med när de spelade på ställen som Ruthie's Inn, The Stone eller The Farm i San Fransisco tillsammans med band som Heathen eller Possessed. Om man bara hade en tidsmaskin"

Den sista skivan i samlingen är en dvd på drygt trettio minuter där de samlat ihop de videos som gjordes till låtar från de två albumen och dessutom lagt till en 15 minuter lång promotionfilm för debuten som skivbolaget gjorde. Det är hysteriskt roligt att höra dessa unga män (de var i nedre tonåren) berätta om var de fick sin inspiration ifrån, vad namnet betyder och så vidare. Det är förvisso en dvd i kortaste laget men å andra sidan ganska givande.

Detta är som sagt en utmärkt samling med ett av thrashgenrens viktigaste och kanske mest underskattade band. Saknar jag något så är det en lite bok eller informationshäfte med initierade texter om det som finns på skivorna och om tiden runt The Bay Area. Men i övrigt en komplett box!