Shy - Sunset and Vine (8)

Band: Shy
Titel: Sunset and Vine
Bolag: MTM

SHY är ett band som hållit på ett bra tag utan att riktigt kunna charma de stora massorna. Detta trots återkommande fina recensioner. Man debuterade 1983 med plattan "Once Bitten, Twice Shy", och turnerade sen med bl.a. Magnum, UFO och Twisted Sister. Sen dess har man jobbat på med ett antal skivsläpp, byten av skivbolag och medlemmar. Känns mönstret igen? Förra plattan släpptes 2002 och möttes med himlastormande jubel. Precis vad som behövdes i det läget för att ta nya tag och jobba vidare. Det jobbet har nu resulterat i plattan "Sunset and Vine".

Normalt lyssnar jag helst på låtar med klistriga refränger som fäster som kardborreband. Det levereras egentligen inte här, men det här är grymt bra ändå. Varför? Jo, för att låtarna är jäkligt snyggt arrade rakt igenom. Dessutom är produktionen kristallklar. Luftig och bra, trots att det i stort sett inte finns några syntar i ljudbilden. Däremot förekommer det en hel del snygga ringande akustiska gitarrer här och där. Jag gillar dessutom verkligen Tony Mills röst. Hans blandning av Steve Perry (Journey) och Tony Harnell (TNT) är störtskön. Gillar även hans brittiska accent. Alla snygga körer lyfter dessutom anrättningen ett par snäpp. Här finns inga dåliga låtar, men väl ett par som höjer sig lite över de andra. Allra bäst tycker jag att "Walk through fire" är. Den bygger på ett schysst riff och har lite snygga syntar i introt. En annan höjdare är glättiga "First Love" som passar bra i dessa Melodifestivaltider. Här finns också en ballad, "Where Is The Love", som är riktigt bra. Lager på lager med snygga körer. Enda minuset jag kan komma på är att en del låtar är obefogat långa. Bara tre låtar är under 6 minuter, och de är alla över 5 minuter. Det blir lite onödigt mastigt ibland. Gillar ni SHY så köper ni naturligtvis plattan. Gillar ni dem inte så; Börja gilla dem!