The 69 Eyes - Devils (7)

Band: The 69 Eyes
Titel: Devils
Bolag: Virgin

Det är en mörk och isande kall natt och ovan tindrar stilla en myriad av stjärnor. I en glänta mitt ute i en spöklik skog brinner det en eld som kastar ifrån sig de mest kusliga av dansande skuggor. I gläntans ytterkanter smyger onämnbara väsen omkring och blodsuktande vampyrer tittar fram bakom de urgamla träden. Över den sprakande elden står det en väldig kittel och en häxa rör metodiskt om i dess innehåll. Då, från skuggorna dyker helt plötsligt svartrockbanden Fields of the Nephilim och Sisters of Mercy upp. Häxan kastar kvickt som ögat en trollformel över männen och de seglar utslagna ner till marken. Häxan lyckas sedan med mycket möda häva ner sina offer i kitteln. Samma öde går snart även Peter Steele och hans Type O Negative till mötes, likaså grabbarna i HIM och The Cult. Vandrande från andra hållet kommer en stund senare något oväntat självaste legenden Billy Idol. Minuten senare ingår även han i häxans stuvning. Efter att hon kryddat ganska ordenligt med Herr Danzig och tillsatt en touch av Elvis Presley låter hon innehållet koka en stund för att sedan helt sonika lämna kitteln och dess innehåll till sitt öde och försvinner in bland skuggorna. I månens sken smyger sig snart många av de varelser som beskådat händelsen nyfiket fram och tittar nervöst ner i kokkärlet. Döm av deras förvåning när de där nere på botten inte finner kvarlevorna av några rockstjärnor, utan endast en pyrande CD-skiva. På omslaget står en läderklädd man med korslagda armar och pilotglasögon och försöker se hård ut. "Devils" är skapad!

OK, kanske en något överdriven och utbroderad metafor, men ungefär så är mina intryck av nya skivan från finska svartgothrockarna The 69 Eyes i avseende på de musikaliska influenser och den atmosfär de förmedlar. Nu är väl i och för sig inte häxor och mystiska skogar något som primärt ingår i bandets koncept, men ändock är de ett Gothrockband som flörtar med de mörka attributen. Skulle jag med något enkelt begrepp försöka beskriva bandets visuella framtoning borde jag nog snarare nyttja titeln på en av mina gamla favoritskivor med L.A Guns, d v s "Hollywood Vampires". Inspirerade av bland annat gamla skräckfilmer, Marvel-serietidningar, 50-tals rock n' roll och med en attityd och profil som drar åt rockstjärnehållet (med försök till en bibehållen mystik) passar denna benämning utmärkt.

Nåväl, nu var det inte finnarnas image jag skulle recensera utan musiken. Med tanke på att bandet har komponerat musik i närmare 15 år är de sannerligen inte några gröngölingar. De startade upp som ett garage-glamband, men har med tiden gått mot ett allt mer renodlat Gothrocksound (om än ganska originellt). "Devils" är namnet på bandets nya release och är således sprängfylld med Goth n' Roll och svartrock av enklare snitt. Det relativt kommersiellt gångbara materialet tycker jag förvånande nog imponerar hyggligt och det är genomgående en skön atmosfär och feeling i låtarna (inte minst tack vare sångaren Jyrkis djupa dramatiska röst). Men på grund av den ganska popaktiga auran som också omger låtrepertoaren, infinner sig ofta en känsla av ytlighet vilket leder till att detta inte tilltalar mig på djupet. Jag tröttnar ganska fort på enklare spår som t ex "Devils", "Nothing On You" och "Beneath the Blue". Bidrag som däremot håller och höjer sig över snittet är främst sköna "Feel Berlin", "Christina Death" och inte minst fantastiska "Sister of Charity" med sina gregorianska körer, kyrkklockor och ödesmättade feeling. Hade alla låtar varit i samma stuk som den sistnämnda hade denna skiva otvivelaktigt fått toppbetyg. Oavsett betyg, så är denna utgåva absolut någonting för dig som suktar efter förslagsvis HIM i mörkare skrud.