Angra - Temple of Shadows (7)

Band: Angra
Titel: Temple of Shadows
Bolag: Steamhammer

Jag vet inte, men på förhandssnacket om alla inslag av brasiliansk folkmusik som denna skiva skulle innehålla hade jag väntat mig en något originellare slutprodukt. Istället kastar sig "Temple of Shadows" direkt efter introt "Deus Le Volt!" ("Gud vill det!" på latin) in i låten "Spread Your Fire", som mer liknar ett Edguy-plagiat än något annat. Och den orkestrala pompa som åstadkommer åtskilligt av detta intryck återkommer förvisso med täta mellanrum under genomlyssningens gång, vilket naturligtvis i sig inte är någon nackdel. Långtifrån! Luriga och täta byten mellan diverse intrikata taktarter är också ett av skivans mest framträdande drag, men de välordnade melodislingorna hänger med lätthet med på färden och ekvilibrismen blir aldrig något självändamål. Bra jobbat, inte minst av basisten Felipe Andreoli och trummisen Aqualis Priester som håller stommen intakt samtidigt som de inte är främmande för egna välljudande små sidoutflykter på instrumenten. Detta ger associationer till Markus Grosskopfs och Ingo Schwichtenbergs bedrifter under Helloweens glansdagar, och är definitivt en välkommen omväxling till de sterila och fantasilösa rytmsektioner som är legio inom dagens power metal.

De mångomtalade folkinfluenserna dyker så vitt jag kan bedöma inte upp på allvar förrän i introt till låt nummer sju, den långa "Shadow Hunter". Därefter förekommer de desto rikligare, ofta i form av vad som torde vara en lokal motsvarighet till bongotrummor. På "Last Redemption" bjuds det även på gästsång av någon inhemsk artisthjälte som sjunger på portugisiska, fast för oss icke-brasilianare är det förstås häftigare när mikrofonen istället hamnar framför talorganen på Kai Hansen, Hansi Kürsch och Sabine Edelsbacher från de fantastiska Edenbridge. Även låtarna i sig håller genomgående hög kvalitet och passerar flera gånger gränsen till det briljanta, som på "Sprouts of Time". Trots att denna musikstil sedan flera år är akut överbefolkad, torde risken knappast vara överhängande att just Angras karriär kommer att lida avbräck för den skull. Ja, med tanke på att valda delar av jordklotet; som Sverige; först nu på allvar börjat upptäcka gruppen, är det inte otänkbart att deras karriär går mot en ytterligare uppgång inom en nära framtid.