Skymning - Machina Genova

Band: Skymning
Titel: Machina Genova
Bolag: Blackend
Betyg: 4/10

Recensent: Jonn Jeppsson

Det där med teori och praktik är inte lätt. Göteborgs SKYMNING tänker sig att deras musik ska låta som Tjernobyl när mörkret faller, som stadslandskapet i "Blade Runner" och som lukten av rost och olja. Jag tycker att det alltid är en fantastiskt bra ambition att vilja fånga storstadens industriella puls och skönheten i utbrända kärnreaktorer, men varför är det så få som lyckas förvandla tankarna till musik som ens avlägset påminner om
den bakomliggande idén?

Inom den elektroniska musiken finns det för all del en uppsjö artister som är bra på att tonsätta skyskrapor och betong - MERZBOW, AUTECHRE, FRONT LINE ASSEMBLY, KLINIK och DANCE OR DIE är några exempel som ligger nära till hands - men inom metalvärlden är det färre som lyckas. GODFLESH, STRAPPING YOUNG LAD på "City", FEAR FACTORY innan de kickade Dino Cazares och skaffade sig en "High Chaparall"-logga. SKYMNING? Kommer inte i närheten.

Det fyrkantiga, pseudoindustriella brötet på "Machina Genova" låter inte modernt någonstans, utan påminner mest om en taffligt programmerad betaversion av den stelbenta maskinmetal som DEATHSTARS skämde ut sig med för flera år sedan. Men de hade i alla fall en karismatisk frontfigur - SKYMNING har i stället en väldigt osexig brölare och hopplösa titlar som "TrollTekk/AggroTekk" och "Bodüoutline/Planeteater". Den strålande melodin i sticket till "Scalpleech" och den tjusiga slingan i "Rebel cult!" visar att här finns något att bygga vidare på, men först lär det behövas en grundlig viruskontroll i musikernas låtskrivarkretsar.

Allra modernast låter "Machina Genova" när jag spelar den i min dators kärvande dvd-spelare och allting hackar och brusar. Då låter det som om Markus Popp i OVAL (som byggt sin karriär på att göra musik med trasiga cd-spelare) har börjat spela metal. Då, men aldrig annars, låter SKYMNING som framtidens metal.