Skyfire - Spectral

Band: Skyfire
Titel: Spectral
Bolag: Arise Records

Recensent: Claes Wiberg

Åh, varför var det här inte en singel istället? Sjunde spåret, "A Dead Man's Race", är ju bara så jävla helrätt! Gitarrerna sticker som bisvärmar, pukorna markerar markant (häpp!) och gitarrslingan bakom refrängen accentuerar den kalasfint. Utöver detta finns ytterligare ett par tuffa partier i låten. Även inledande "Conjuring the Thoughts" bjuder på en hel del godis.

Resten då? Åjo, det finns en del läckra partier här och var bland all denna Kovenant-minnande metal; den påminner nämligen en hel del om Kovenants finfina debutsläpp "Nexus Polaris", då de fortfarande hette Covenant med "C", och även en aning om sentida Kovenant. Framför allt keyboardspelet - främst de svinsköna spejsiga blipp-blopp-ljuden á la "Star by Star" - förstärker känslan av att de här grabbarna håller nyss nämnda norrbaggar (häpp! igen) synnerligen högt. Nu är Skyfire inget rip-off-band - deras musik är aningen mer heavy metal-bestruken, om än med intakt skriksång. Problemet ligger i att de, som alltför många andra, fastnar i traditionella ackordbyten och melodier. När de lyckas skruva till det hela lite grann, som i nämnda "A Dead Man's Race", blir det riktigt intressant, men det finns lite väl många aningen anonyma spår på plattan. Om än riktigt proffsigt framförda sådana. Besserwisser som jag är så irriterar jag mig en smula på syftningsfel och underligheter i lyriken emellanåt ("everything is so silence"?!), men det är en bisak i sammanhanget.

Som så många andra gånger ställer jag mig framför klassen och instruerar: jobba på att få till lite mer udda ackordföljder och meloditänkande, så kommer det att bli mycket bättre. Potentialen finns helt klart, och jag tror på det här gänget - hopplösa fall skriver inte låtar som "A Dead Man's Race"!