Skyclad - A Semblance Of Normality

Band: Skyclad
Titel: A Semblance Of Normality
Bolag: Demolition

Det brittiska folkmetalbandet Skyclad var i början av 90-talet ett av mina absoluta favoritband. På den tiden var kombinationen metal och folkmusik tämligen ovanlig. Skyclads musik var dock inte bara nyskapande, den var grymt bra också. De två första skivorna "The Wayward Sons Of Mother Earth" (1991) och "Burnt Offering For The Bone Idol" (1992) är urstarka båda två och håller än idag. Med tiden blev Skyclad mer folkmusik än metal. Det behöver i sig inte vara negativt, men i Skyclads fall försämrades låtkvaliteten och jag tappade snart intresset för bandet. På "Vintage Whine" (1999) och "Folkémon" (2000) var dock gitarrerna vässade igen och åtminstone "Vintage Whine" håller gammal hederlig Skyclad-klass. Efter "Folkémon" hoppade frontmannen/sångaren Martin Walkyier av bandet och jag tror att det var fler än jag som tvivlade på bandets framtid. Skyclad rekryterade dock en ny sångare ur det egna ledet, gitarristen Kevin Ridley, och gick vidare. Nu är bandet här med sitt elfte album och det låter överraskande bra. Faktiskt en av Skyclads fyra-fem bästa.

"A Semblance Of Normality" är en väldigt varierad historia. Vissa låtar som t.ex. starka öppningsspåret "Do They Mean Us?" är ganska hårda, men i många fall låter det återigen mer folkmusik än metal. Till skillnad från de mediokra plattorna från 90-talets andra hälft är dock "A Semblance Of Normality" riktigt bra. Är låtarna så här bra gör det mig inte ett dugg om det låter mer folkmusik än metal. Låtar som "Another Drinking Song", "The Parliament Of Fools" och balladen "Hybrid Blues" har egentligen ganska lite med metal att göra, men hör alla till skivans övre halva. "A Semblance Of Normality" borde kunna tilltala såväl hårdrockare som fans av t.ex. Levellers och om du precis som jag uppskattar både metal och Levellers är det egentligen inget att tveka på. Köp! Betrakta sjuan som stark.