Secrets of the moon - Carved in stigmata wounds

Band: Secrets of the moon
Titel: Carved in stigmata wounds
Bolag: Lupus Lounge

Recensent: Jonn Jeppsson

Regel nummer ett: skivor ska vara kärnfulla och innehålla så lite överflöd som möjligt. Åtta till tolv låtar på tjugofem till fyrtio minuter är idealiskt enligt min mening (paradexempel: AT THE GATES "Slaughter of the soul", mer koncist än så blir det inte) " så länge det inte rör sig om monotont malande mörker (ISIS, KHANATE, CULT OF LUNA) eller väldigt stillsamma ljudlandskap (STARS OF THE LID, BIOSPHERE, Brian Eno), som snarare behöver väl tilltagen exponeringstid för att den rätta känslan ska infinna sig.

Black metal tillhör definitivt den sortens musik som ska avverkas hårt och snabbt (eller vad vet jag, det sitter kanske horder av läsare ute i landet som tycker att 1349 borde klämma ur sig dubbelalbum) och därför känns det aningen mastigt att ta till sig 72 minuter SECRETS OF THE MOON. Fast all heder åt tyskarna, de anstränger sig verkligen för att hålla mitt humör uppe med omväxlande, stiligt arrangerad och bitvis riktigt dramatisk black metal av det mindre glättiga slaget.

De sporadiskt DISSECTION-minnande slingorna, de ödesmättade marschtrummorna i "Miasma", de snygga tempoväxlingarna, titelspårets stundtals apokalyptiska stämning " för att inte tala om trumsolot i dess mitt! ", det talade partiet i "Epoch" (med skön tysk brytning) och pianoklinkandet i "Dust" gör sitt till för att jag ska glömma att låtarnas genomsnittliga speltid är över sju minuter och att alstret innehåller sammanlagt minst tio minuter fartblint pisk utan vare sig mål eller mening, som jag hade varit lyckligare utan. Borde kanske också gnälla över att de sparsamma syntinslagen är lite taffliga, men de är mer SATYRICON-diskreta än DIMMU BORGIR-vulgära och bidrar också till att variera uttrycket, så jag låter det passera. Så om du, liksom jag, har en koncentrationsförmåga värdig ryska schackspelare är en genomlyssning av "Carved in stigmata wounds" väl investerad tid.