Ravager - Naxzgul rising

Band: Ravager
Titel: Naxzgul rising
Bolag: Osmose

Recensent: Jonn Jeppsson

Om jag har förstått saken rätt existerar mexikanska RAVAGER inte längre, "på grund av musikaliska meningsskiljaktigheter". I stället ska vi hålla utkik efter en konstellation vid namn HACAVITZ. Tror jag. Killen som skrivit pressreleasen tycks nämligen ha lärt sig engelska via en postorderkurs från Överskottsbolaget och har lite svårt att uttrycka sig klart och tydligt i skrift.

Om det nu stämmer att RAVAGER är historia är det bara att hissa flaggan på halv stång, för "Naxzgul rising", deras andra album, är en festlig upplevelse. Inte minst för att en av medlemmarna är misstänkt lik min Close-Up-kollega Daniel "Löken" Löfquist, men främst för att trion får gammal mossig death metal att kännas som om genren uppfanns för, tja, bara tio år sedan eller så.

Gediget låtskrivande eller minnesvärda melodier finns inte i de här killarnas begreppsvärld, däremot en uppenbar passion för death metal i allmänhet och kaotiskt grovrens i synnerhet. Vilket faktiskt förslår rätt långt. Mestadels låter det som att RAVAGER går lösa på KRISIUN, CRYPTOPSY (och kanske MORBID ANGELs bryskaste material) med lika mycket adrenalinstinn entusiasm som brist på en genomtänkt anfallsstrategi. Resultatet är väldigt underhållande att lyssna på. Dessutom har RAVAGER om inte annat förstått vikten av dynamik i death metal och passar alltemellanåt på att hämta andan med lite simplare, ödesmättat slöa passager som bryter av fint mot övrigt överljudsrens.

"Naxzgul rising" är kul alla 48 minuter den varar " vilket brukar kännas som en halv evighet med normala death metal-mått mätt " och då gör det inte så mycket att jag inte minns ett smack när basmullret lagt sig och den lågt mixade vokalisten slutat väsa dovt om "Nuclear vomiting warcraft" och annat substantiellt.