Deliverance - Deliverance

Band: Opeth
Titel: Deliverance
År: 2002
Bolag: Music for nations

Recensent: Magnus Gustafsson

Min första reaktion var: åh nej jag har köpt en death metalskiva! Ve och fasa! Death metal tyckte jag var rätt okej runt 91-92 men det har aldrig varit min grej riktigt. Men nu får jag väl stå mitt kast tänkte jag och stå ut. Och ibland lönar sig envisheten!

Opeth's skiva Deliverance är ingenting annat än ett litet mästerverk. Jo, jag vet, många har redan stämt upp i hyllningskören men dom har faktiskt rätt. Deliverance har lika många nyanser som livet har överraskningar. Det börjar som sagt med klassikt mangel som så många andra death metalplattor men snabbt märker man att manglet övergår i oerhört melodiös metal som sveper fram genom rummet likt en eldstorm. Och när sen sången växlar över från gutturala vrål till en ren stämma som skönsjunger sig fram genom de skira melodierna så kapitulerar i alla fall jag inför övermakten. Denna skiva är oemotståndlig om man gillar lite klurig, meckig och progressiv hård musik.

Här finns allt man kan begära; Den furiösa inledningen med Wreath, det sanslöst vackra i delar av Deliverance och For Abcent Friends och den absolut skoningslösa segern för vreden i By the Pain I see In Others. Allt i mäktig och kraftfull ljuddräkt av bandet själva och Steve Wilson.

Osökt kommer jag att tänka på opera faktiskt. Växlingarna mellan röstlägen gör att en kamp mellan ont och gott framträder. Om det är så sångaren Mikael Åkerfeldt tänkt sig vet jag inte men det är så jag uppfattar det. Det andra jag tänker på är vad som skiljer mästerliga plattor från mer mediokra alster. När ett band vet vad dom gör tvekar de inte i framförandet. Allting låter självklart och lätt. Precis som Opeth år 2002 gör. Dessutom vill jag ge ett extra plus till det mycket estetiskt tilltalande omslaget.

Som sagt, mästerligt!