Morgenstern - Fuego

Band: Morgenstern
Titel: Fuego
Bolag: Napalm Records
Betyg: 3/10

Recensent: Mattias Nilsson

Snälla, säg att ni skämtar?! På den lokala skivaffären satt det på bandets förra släpp en handskriven lapp som löd något i stil med "Den tyska varianten av Spinal Tap", vilket säger en hel del om hur detta låter. Jag älskar annars det mesta inom tysk metal, men detta måste vara bland det värsta jag hört på länge. Om jag skall vara snäll kan jag säga att de stundtals påminner om Rammstein fast utan den stenhårda sången, vilket ju inte låter så illa, eller hur? Sedan kommer vi dock till det stora problemet: Dessa infernaliskt illaljudande och ofattbart malplacerade mungigorna eller vad fan det nu är. Säckpipor på crack? Dåligt låter det hur som helst, vilket gör mig väldigt fundersam på bandets, producentens, och skivbolagets mentala stabilitet, vilka alla uppenbarligen tycker detta låter bra!

Jag menar, allvarligt, det låter förbannat ostämt i mina öron. Tänk er ett aspackat Rammstein med en tjej på gästsång, vilka förvillat in sig på en medeltidsfestival i Brehmen, ställt sig på scen med den lokala gycklargruppen och framför sina värsta fyllesånger. Dessutom är det på tyska, vilket inte många band kommer undan med, Rammstein och Blümchen undantagna. Näeh, vill jag ha tuff tysk metal med någon form av säckpipeinslag finns det redan ett band som fyller den kvoten väl; Tanzwut. Kolla in dem, och spring snabbt förbi denna skiva om ni kommer i närheten av den. Jösses, meine ohren hurt, stäng av bitte!