Morbid Angel - Heretic

Band: Morbid Angel
Titel: Heretic
Bolag: Earache

Recensent: Joakim Roos

Vi hoppar över presentationen. Morbid Angel känner alla till. Att kalla bandet legendariskt är ingen överdrift. Få band har väl haft sådan betydelse för en hel genres sound, image och koncept som Morbid Angel haft för death metal. Stilbildare är bara förnamnet. Bandets tre-fyra första plattor är klassiker och ska finnas i var mans hem. Efter David Vincents - scenens tveklöst bästa vokalist någonsin - avhopp har det inte varit lika roligt. Visst, ersättaren Steve Tucker har skött sig med den äran, men musikaliskt har Morbid Angel varit fjärran från fornstora dagar. Med detta sagt kan jag smidigt konstatera att "Heretic" är änglarnas bästa släpp sedan 1995 års "Domination". Materialet är snabbare och piggare än på den slöa "Gateways To Annihilation" från 2000. Trey Azagthoths gitarrspel är som vanligt helt makalöst. Detsamma kan sägas om Pete Sandovals trumspel. Och Steve Tucker gör sin hittills bästa insats bakom mickstativet. Den massiva tyngden, det ondskefulla riffandet och de oanade tempoväxlingarna - allt finns på "Heretic". Öppningen, blastbeatfyllda kalaset "Cleansed In Pestilence (Blade Of Elohim)" visar direkt var skåpet ska stå. "Enshrined By Grace" innehåller en del makalösa tempobyten och har dessutom ett syndigt skönt sväng. Vad som däremot drar ner betyget är alla helt onödiga instrumentala spår som fullkomligen översvämmar plattan. Av fjorton låtar är sex instrumentala. Dessutom är fyra av dem placerade i rad i slutet av skivan. Fast Pete Sandovals uppvisning i "Drum Check" är förstås ganska kul. Gubben kan mangla som få andra batterister! Bortsett från att här finns för många instrumentala utfyllnadsspår har jag inte mycket kritik att komma med. Morbid Angel är varken snabbast, tyngst eller brutalast längre, men leverera förstklassig death metal kan de fortfarande. Det tackar vi för.