Marilyn Manson - Golden age of grotesque

Band: Marilyn Manson
Titel: Golden age of grotesque
Bolag: Interscope

Recensent: Magnus Gustafsson

Få artister är väl så omskrivna som Marilyn Manson. Ända sedan genombrottet med sin cover på Eurytmics "Sweet dreams" för ungefär tio år sedan så har han sändigt orsakat uppståndelse genom uttalanden, utseende eller handlingar. Men sällan för sin musik. Manson har alltid varit en totalupplevelse, en multikonstnär om man så vill där musiken ofta fått sätta sig i det bakre rummet. Men det är dags att omvärdera detta nu.

För "The golden age of grotesque" är på många sätt en musikalisk revansch för den gode Mr Manson. Att något nytt var på gång märktes kanske redan när "Tainted love" kom för ett tag sedan. Det lät piggare och mer vitalt än på förra albumet "Holy Wood" som inte alls levde upp till förväntningarna. Kanske har exilsvensken Tim Sköld ett finger med i spelet genom sin produktion och sin nya plats som basist i bandet. För det låter bra! Mycket bra till och med! Äntligen har bitarna fallit på plats i mixen av industrigoth och det sound man anat är Mansons eget unika. Det låter som ett Nine Inch Nails med mardrömmar ungefär. Och "The golden age of grotesque" är en naturlig fortsättning på Trent Reznor- produktionen "Antichrist superstar", min favorit i Mansons katalog, mer än något annat.

Singeln "mObscen", "Ka-boom Ka-boom" och "This is the new shit" är klockrena Mansonklassiker. Och "Para-noir", där Mansons flickvän burleskartisten och strippan Dita von Teese förkunnar att hon ligger med honom för pengarnas skull och Manson svarar att han älskar henne, är väl det närmaste han kommit och lär komma en regelrätt kärleksduett.

Jag har alltid fascinerats av Marilyn Manson men aldrig riktigt kunnat ta honom helt på allvar. Det är dags att tänka om nu. Skivan är helgjuten och omslagskonsten fullständigt lysande! Köper du dessutom den limiterade versionen får du också en helt sjuk film som tar dig rakt in i Mansons huvud via en DVD med på köpet. Det är bara att ge Marilyn Manson den respekt han nu förtjänat!