Marduk - Plague Angel

Band: Marduk
Titel: Plague Angel
Bolag: Regain Records

Recensent: Jonn Jeppsson

Den här gången har MARDUK överträffat sig själva - vissa trumpartier spelas på "riktiga dödskallar" och nye vokalisten Mortuus väser genom ett kranium "för att få med de dödas viskningar på skivan", eller något i den stilen. Jag vet inte om pressreleasen bluffar eller om det verkligen är på riktigt, men oavsett vilket ger det upphov till vissa frågor.

Till exempel: Det är inte meningen att någon ska ta det här på allvar, va? "Äkthet" i all ära, men detta känns bara klyschigt och överdrivet, ungefär som såna där benskydd med tjugotumsspikar som exempelvis NIFELHEIM-bröderna har. Tur då att jag trots allt är ganska svag för black metal-estetik dragen till sin spets - när fånigheterna skruvas tillräckligt många varv blir de, faktiskt, rätt coola istället. Men jag hoppas, som sagt, att ingen tänker "wow, dödskallar - så jävla true!".

Dessutom: om kulsprutan Emil Dragutinovic nu spelar på dödskallar, varför hörs det inte? Visserligen kan jag tänka mig att ljudet som uppstår mest låter som när man klapprar med kokosnöthalvor, så det kanske är ett smart drag. Ljud som får en att associera till öppningsscenen i "Monty Python's Quest for the Holy Grail" kan bara bli grymt fel i black metal-sammanhang.

Och om det bara är så att MARDUK vill vara lite originella - sorry! Amerikanska electronicaduon MATMOS samplade ett getkranium redan på 2000 års briljanta "A chance to cut is a chance to cure".

I övrigt: "Plague Angel" låter som en naturlig fortsättning på vansinnesfärden "Panzer division Marduk" (1999) och är lite sunkigare producerad än fjolårets oförskämt lyxiga "World Funeral". Mortuus - ni känner honom under namnet Arioch från TRIUMPHATOR och FUNERAL MIST - låter som om han vill bita någon i benet och allt annat är också precis lika skoningslöst som det brukar vara. Och det räcker väldigt långt. Men man kan fråga sig vad nästa sataniska infall blir - byta ut bassträngarna mot gettarmar, kanske?