Draconian - In somnolent ruin
![]() ![]() |
Band: Draconian Recensent: Double A - Metalized |
Det har gått sex år sedan vi senast hörde från det här svenska bandet. Deras nya album bjuder på drömska melodier, poetiskt mörker och texter som leker med Platons teori om själen. Det låter som ett upplagt tema för doom – och det får vi också till fullo på den här skivan. Dessutom är Lisa Johansson tillbaka med ren, vacker och drömsk sång, som fungerar väldigt fint tillsammans med Anders Jacobssons growl. Musiken är tung, långsam och full av djup – precis som man förväntar sig av genren. Bandet vill få lyssnaren att konfrontera sina inre demoner och vandra genom mörka skuggor, vilket bara förstärker att det verkligen är doom vi har att göra med här.
De nio låtarna på albumet hänger ihop väl, och med undantag för en enda ligger de alla på mellan sex och åtta minuter. Efter de tre första spåren i ett välbekant tempo får vi en liten tempohöjning i “The Face Of God”, men sedan är det slut med det – resten av albumet återgår till sitt rätta spår. Särskilt avslutningen “Lethe” är en vacker ballad som rymmer allt man kan önska sig av en ballad i den här genren. Överlag märks det tydligt i produktionen att bandet menar allvar med det här – och de kommer undan med det riktigt bra.


