Kick Axe - IV

Band: Kick Axe
Titel: IV
Bolag: MTM

Ett av Kanadas stora åttiotalsband var Kick Axe. Man fick en guldskiva för sin debut "Vices" och turnerade flitigt med band som Judas Priest, Scorpions, Metallica, Rush och Whitesnake. 1988 skiljdes man som vänner och det som skulle bli en lååång paus tog sin början. 2000 och 2001 släppte Songhaus/Rewind (Sony) deras två första (av tre) skivor och mottagandet blev så bra att man beslöt att återförenas. Nu har man släppt sitt fjärde album, innehållande fjorton helt nya låtar melodisk hårdrock med tuggande gitarrer, snygga körer och stort trumljud. I jakten på trumljudet så har man t.o.m. använt två trumset samtidigt i en låt.

Det här är en skiva jag inte riktigt blir klok på. Å ena sidan bjuder den på tunga riff och bra refränger, men å andra sidan så är den rätt flummig. Låten "Slip Inside My Dream" t.ex. bjuder in till ett österländskt haschparty. Låten "Turn to Stone" känns lite ostrukturerad. Den startar akustiskt och lagom till refrängen dyker en ackordsföljd upp som man tror ska bygga en grym refräng, men det blir egentligen ingen refräng utan riffet följer med in i andra versen. I slutet av låten dyker ett närmast episkt sound upp. Visserligen är det kul med arrangemang som inte är så förutsägbara, men det får inte kännas alltför konturlöst tycker jag. Men här finns en hel del bra låtar förstås. Allra bäst är "The Only Ones Here" med sitt sköna, rena gitarrljud i versen och sin grymma refräng. En höjdare! Andra schyssta låtar är "Time" och "Right Now".

Emellanåt får man känslan av att det är några låtar för mycket. Någon av balladerna skulle man mycket väl kunna plocka bort. Slutsatsen blir att Kick Axe inte riktigt orkar "Kick Ass".