Katatonia - Viva Emptiness

Band: Katatonia
Titel: Viva Emptiness
Bolag: Peaceville

Recensent: Joakim Roos

Oj! Katatonia överraskar rejält i inledande Ghost of the sun på nya mästerverket Viva Emptiness. Så här hårda har de inte låtit sen Brave Murder Day. I refrängen hörs till och med skriksång! Riffandet är tungt som bly och musiken riktigt aggressiv. Och just den ökade graden av hårdhet går igen i flera av plattans låtar. Men samtidigt känner vi igen det Katatonia vi lärt oss älska på skivor som Discouraged Ones, Tonight's Decision och Last Fair Deal Gone Down: de ljuva melodierna och det påtagliga vemodet. Musiken är ofta nattsvart och sorglig, men samtidigt både vacker och mjuk. Upptäckarlustan som alltid funnits där, är på Viva Emptiness större än någonsin. Keyboards och mellotron nyttjas flitigt. Nya influenser kan skönjas. I den sagolikt vackra Omerta förvånar Katatonia med en nästan visliknande melodi. Och i lika utmärkta Evidence låter det oväntat mycket pop. Andra gånger hörs ekon från 70-talets progressiva rock. Låtskrivandet håller dessutom hela vägen " tidigare plattor har alltid haft en eller flera dalar. Här är alla låtar suveräna. Suverän är även Jonas Renkses sång. Han blir bara bättre och bättre. Han sjunger med en mjuk, melodisk röst som ändå rymmer erforderlig mängd svärta för att matcha den allt annat än muntra musiken. Slutligen: Katatonia blir bara bättre med varje skiva. Härligt med band som utvecklas åt rätt håll!

Viva Emptiness har följt mig hela våren och är alldeles underbar att plocka fram när man känner sig lite nere, eller helt enkelt bara när man vill koppla av. Balsam för själen! Köp och älska Viva Emptiness, du också.