Isor - Post mortem peep show

Band: Isor
Titel: Post mortem peep show
Bolag: Casket music

Recensent: Jonn Jeppsson

Nej, ISOR har inget med välpumpade tv-gladiatorer att göra. I stället är det en debuterande brittisk duo bestående av Dave Merricks (sång/gitarr) och Nick Hemingway (trummor/kör), två unga män som gillar plojiga låttitlar som "We are the people that watch you shower" och "I know what rhymes with orange" och bär på ohälsosamt mycket ångest och frustration över sex, kärlek, taskiga kompisar, samhället i stort och allt annat som människor i deras (och min) ålder tycker är jobbigt. Igenkänningsfaktorn är stundtals hög, särskilt i uppgörelsen med gamla skolminnen i "Fake smiles and friendship trials"; "Do you remember walls / And detention halls / Those mini skirts and push-up bras / Those girls they glide / Inside my mind /./ Why can't every day be like Saturday", skriker Dave och jag kan inte minnas när jag senast blev så berörd av en metaltext.

Musikaliskt är ISOR inte lika givande, utan låter i sina bästa stunder som PANTERA kört genom ett mathmetalfilter, med små fina akustiska "Master of puppets"-era METALLICA-minnande partier instoppade här och där. Bäst låter det när tempot är högt, riffen feta och rytmiken inte alltför invecklad; tyvärr ägnar sig den extremt samspelta duon också en hel del åt stillastående nedtempoharvande som bara känns utdraget och plågsamt. Kanske använder Dave och Nick dessa passager som någon sorts själslig rening, men för min del hade jag föredragit att deras personliga katharsis höll sig inom texthäftets pärmar.