Ironware - Breakout

Band: Ironware
Titel: Breakout
Bolag: Limb

Recensent: Johan Engström

Skaran av power metalband fortsätter att växa så det knakar. Den gemensamma nämnaren för många av de nya band som poppar upp brukar ofta vara att de besitter en skaplig talang när det gäller att hantera sina instrument, dessvärre faller de flesta på att de saknar det där lilla extra i sin musik som krävs för att sticka ut från mängden. Riktigt trevligt känns det därför att höra svenska Ironwares debutplatta "Breakout". Bandet verkar nämligen besitta kunskapen att skriva låtar som inte nödvändigtvis är originella, men som har känsla och som just har det där extra som krävs för att inte hamna i facket bland många av dagens medelmåttor. När man pratar om power metal idag tänker många ofta på keyboards och falsettsång, detta gäller dock inte i Ironwares fall. Visst använder man keyboards men dom förekommer mest i några intron samt ligger i bakgrunden på övriga låtar. Man har också något som de flesta power metalband inte har, nämligen en utmärkt sångare i Pasi Humppi som verkligen går på kraft när han tar ton. Ett par låtar som inte riktigt håller lika hög klass som övriga hade man kanske kunnat skippa men med starka låtar som t.ex "Holy man", "Breakout" och "Man of hope" känns detta som en otroligt stark debutplatta. Att sedan King Diamond-gitarristen Andy La Rocoue gjort ett mycket bra jobb med att producera plattan gör absolut inte saken sämre.