Band: IR8 vs Sexoturica
Titel:
IR8 vs Sexoturica (EP)
Bolag: Chophouse records
Betyg: -

Recensent: Magnus Gustafsson

Ni kanske har hört talas om Jason Newstedts alla sidoprojekt? Om inte kan ni gå in på hans eget skivbolags hemsida Chophouserecords.com och titta efter. Det är en hel del den gode Jason ägnat sin tid åt förutom Metallica, Echobrain och nu Voivod. Men hört något av det är det nog få som gjort. Tills nu. För nu finns åtminstone två av projekten på en split-EP kallad IR8 vs. Sexoturica.

Vi börjar med IR8. Bandet består (eller bestod kanske) av Jason på bas och sång, Devin Townsend på gitarr och Tom Hunting på trummor och låtarna spelades in under fem dagar 1994. Denna dynamiska trio levererar svintung, malande thrash. Inledande Colossus låter som en förvriden och nedstämd Sad But True i slowmotion. Jasons sångkapacitet har ju hörts som kör i livesammanhang med Metallica och då vet man att han innehar en rätt så okej stämma men dock lite begränsad. De två övriga spåren Nothing och Black on Black är lite snabbare riktigt härlig thrash metal i Machine Head/Sepultura skolan.

Ett år senare, alltså 1995 kom Sexoturica som i sin tur består av nästan samma besättning med den skillnaden att Andreas Kisser från Sepultura hanterade gitarren. Denna kombo levererar lite mer punkig/hardcore influerad thrash som sitter mitt i mellangärdet som en välmåttad karatespark. Frågan är om inte Zone Of Death är något av det bästa jag hört på år och dar. Jag blir helt knäckt.

Knäckt därför att detta spelades in strax före och under Metallicas i särklass sämsta period. Om detta var idéer Jason försökte introducera i studion under inspelningen av Load/ReLoad och inte fick gehör för så har jag full förståelse för att han sa upp sig. Här finns nästan allt det som saknas på dessa två skivor. Gillar du rå, primitiv thrash metal som inte skäms för att vara det, är detta ett givet köp!