Timo Tolkki's Avalon - The Enigma Birth (7)

theenigmabirth

Band: Timo Tolkki's Avalon
Titel: The Enigma Birth
År: 2021
Bolag: Frontiers

Först lite statistik. TIMO TOLKKI’S AVALONs fjärde album ”The Enigma Birth” innehåller tolv låtar, där den forne STRATOVARIUS-gitarristen använder sig av inte mindre än åtta olika gästsångare. Där ska kanske också sägas att två av låtarna är duetter. Av de åtta vokalisterna är fem manliga: James LaBrie (DREAM THEATER), Jake E (CYHRA, ex-AMARANTHE), Raphael Mendes (ICON OF SIN), Fabio Lione (TURILLI/LIONE RHAPSODY, ANGRA, ETERNAL IDOL) samt norske YouTube-stjärnan PelleK (ex-DAMNATION ANGELS). Således är de kvinnliga vokalisterna tre till antalet: Marina La Torraca (PHANTOM ELITE, EXIT EDEN), Brittney Slayes (UNLEASH THE ARCHERS) och Caterina Nix (CHAOS MAGIC).

Ungefär hälften av låtarna är upptempo. I övrigt finns några midtempospår, några ballader och i alla fall en lite rockigare låt (”I Just Collapse” med Caterina Nix). Denna variation ihop med de många olika sångarna ger ”The Enigma Birth” en härlig dynamik. Risken med ett sånt upplägg är förstås att skivan kan bli ojämn, men det gäller inte i det här fallet. Istället är plattan hyfsat jämnstark. Ingen låt faller ur ramen. Problemet är dock att ”The Enigma Birth” inte heller når några högre höjder.

De första låtarna som satte sig var ”Master of Hell” (med Raphael Mendes) och ”Time” (med Marina La Torraca). Klassiska upptempospår med bra driv och starka refränger. Den låt som växt mest är dock balladen ”The Fire and the Sinner” som är en duett mellan Jake E och Brittney Slayes. Det är också skivans hitlåt om man ser till antalet spelningar på Spotify. Även kul/intressant att höra James LaBrie sjunga till en lite rakare låt (”Beautiful Lie”). Annars är man ju mest van att höra hans karakteristiska stämma till snirklig progmetall. Fabio Lione är en av mina favoritsångare och han leverar som alltid, men tyvärr hör båda låtarna han sjunger på till plattans mer anonyma spår.

För att sammanfatta det hela så är ”The Enigma Birth” långt ifrån det bästa Timo Tolkki har släppt ifrån sig. Det är ingen ny ”Episode” eller ”Visions” om man säger så. Men det är heller inte så där oinspirerat som vissa plattor med Tolkki kan kännas ibland. ”The Enigma Birth” får anses som en medelgod insats av honom. Ett gott dagsverke, varken mer eller mindre.