Faro - Dawn of forever

Band: Faro
Titel: Dawn of forever
Bolag: MTM

Är du sugen på ett nytt mångkulturellt band med AOR influenser? Då är kanske FARO något för dig. Sångaren Chitral Chity Somapala härstammar från Sri Lanka. Känner du igen namnet så är det antagligen för att han tidigare frontat det progressiva bandet Avalon. Trummisen Daniel Flores kommer ifrån Chile, och gitarristen Frank Rohles och basisten Peter Hahn tydligen från Tyskland. Pressinfon säger att man kan höra Flores chilenska bakgrund slå igenom, med lite ovanliga rytmer. Det är nog det lilla i så fall. Det som bjuds är AOR med vissa heavy metal-influenser. Gitarriff som de spelades på framförallt 80-talet. Musiken är klart gitarrbaserad och keyboards används endast undantagsvis.

Plattan drar igång direkt med starka "Living In Extremes". En perfekt öppnare. Andra spåret "I Remember" och tredje låten "Surrender" bjuder båda på refränger som fastnar, innan man lugnar ner tempot i den snygga balladen "Coast to coast". Det är också en kanonlåt med ett tjusigt körpaket i refrängen. Sen får man faktiskt vänta till nionde "I Am What I Am" och tionde spåret "The Beast" innan det lyfter igen. Men då lyfter det å andra sidan ordentligt. På textsidan så känns den akustiska balladen "Material World" mest angelägen. Där finns en del tankeväckande rader. Vad det gäller spelinsatserna så är det stabilt på alla händer och det ger ett helgjutet intryck. För produktionen står Markus Teske som tidigare jobbat med bl.a. Symphony X och Michael Sadler (SAGA), och inte heller där finns något att anmärka på. Jag tycker att "Dawn of Forever" är en klart godkänd CD som är värd att kolla in. Ni som hört Spanska gruppen AIRLESS och gillade deras senaste kan lugnt köpa FARO.