Far north - What?!

Band: Far north
Titel: What?!
Bolag: MTM

Det Svenska bandet Far North är ett band som levererar melodisk hårdrock med en dragning åt det progressiva hållet. Det låter även som om man har influerats av den symfoniska eran. Här finns en hel del goa analoga syntar som får en att tänka på storheter som Styx och Kansas. Här och var låter det också lite Treat. Mest beroende på sången. Bandet har haft sin beskärda del av krångel innan debutplattan "What?!" kunde släppas. Precis när plattan var färdiginspelad och en turné i Japan planerades så gick deras dåvarande skivbolag omkull. Som tur var så gillade MTM skivan och gav ut den i sin serie MTM Classix. Produktionen är bra och grabbarna vet verkligen hur man trakterar sina instrument. Sången passar låtarna som hand i handsken. En del snygga körarrangemang bjuds också. Bland höjdpunkterna så märks "Never trust a stranger". En låt som får mig att minnas det Danska bandet FATE. En trevlig upplevelse. Vidare så är bonustracket "Heartattack" en riktig uptemporökare. De allra bästa låtarna är dock "The Run", med sin klistriga refräng och den Irländskt doftande "Phantoms". På minuskontot hamnar de otaliga ljudeffekterna som flygplan, bilar, hjärtslag och fotsteg. Hela rasket avslutas dessutom med att "radioteatern ger" ett minutlångt drama baserat på en motorsågsmassaker. Det blir kanske lite för mycket. Skivan slår sig inte in bland de allra bästa för året, men är helt klart en godkänd debutplatta som växer med antalet lyssningar. Ska bli kul att följa bandet i framtiden.