Scorched - Forever Dying Sun (7)

Band: Scorched
Titel: Forever Dying Sun
Bolag: Regimental Records

Recensent: Jonn Jeppsson

Melankolisk black/death i rakt nedstigande led från DISSECTION är något jag aldrig kan få nog av. Givetvis har originalet de skarpaste riffen, grymmaste låtarna och svartaste känslorna, men vid de tillfällen då "The Somberlain" och "Storm of the Light's Bane" känns för sönderspelade behöver man ändamålsenliga alternativ. Just nu är svenska SCORCHED ett väldigt bra sådant.

På genuint Jon Nödtveidtskt manér omfamnar "Forever Dying Sun" tillvarons mörkare sidor och förmedlar en känsla av nära förestående undergång genom text, bild och musik. "Blackened sky devours the earth / As nature abandons it's enslaved souls / A funeral fog embraces the forest / Leaves turn black and fall lifeless" inleds den majestätiska "As the Soil Bleeds Red", i en målande blandning av naturromantik och mörkerfetischism. Tråkigt nog kryllar det av grammatiska småfel i texterna, fast ni som inte är miljöskadade av att ha en massa universitetspoäng i engelska kan förhoppningsvis bortse från det. (Och löjlig som jag är rättade jag felen i citatet ovan...)

I övrigt är det bara att falla på knä inför SCORCHEDs känsla för svidande melodier. Slingorna i "Demons of the Void", "As the Soil Bleeds Red" och "Hellspawn" träffar precis där det gör som ondast och tål att höras om och om igen. Oavsett om det går sakta eller supersnabbt " SCORCHED fungerar i alla tempon " skapas en atmosfär som är lika rå som den är...  ja, vacker. Bra black metal kan som nästan ingen annan musik fånga skönheten i ondskan och SCORCHED når i vissa ögonblick ända upp till idolernas nivå.

Men om nu "Forever Dying Sun" är så våldsamt ond och snygg och bra, varför blir då betyget "bara" en sjua? Uppställd på egen hand kan plattan mycket väl vara värd ett högre betyg, men det går aldrig att komma ifrån att det finns ett sammanhang att förhålla sig till. Framför allt låter SCORCHED, trots sina kvaliteter, en aning anonymt " dessutom finns det som tidigare påpekats redan ett DISSECTION. Något kopierande är det inte frågan om på något sätt, men banden fyller definitivt samma funktion och det gör att SCORCHED alltid kommer att vara ett andrahandsval.