Riot V - Armor Of Light (9)

Band: Riot V
Titel: Armor Of Light
År: 2018

Det vore ganska enkelt att avfärda RIOT V som ännu ett i raden av menlösa power metal-gäng som bara bjuder på dubbeltramp och schlagermelodier. I grund och botten är det faktiskt just det "Armor Of Light" handlar om. Väldigt lättsmält, direkt och nästan poppig metal som inte skaver någonstans. Skräp alltså? Fel, fel, fel! Ända sedan bandet, då fortfarande under originalnamnet RIOT, återgick till "Thundersteel"-soundet på "Immortal Soul" har de bjudit lyssnaren på något av det bästa genren sett på år och dar! Ja det är mycket dubbeltamp (YAY!), melodierna sitter som Karlssons Klister (YAAAY!) och varendra låt är i sanning en smärre hit. När man gör det så bra som amerikanerna är det bara att lämna gnället därhän och hänge sig fullständigt.

Jag och många med mig ställde oss tveksamma till att bandet fortsatte efter bandledaren Mark Reales bortgång 2012 och mästervokalisten Tony Moores avhopp året därpå. Faktum är dock att basisten Doug Van Stavern och gitarristen Mike Flyntz både skrev och spelade (pga Reales sjukdomstillstånd) det mesta redan på "Immortal Soul". Den förstnämnde var dessutom huvudsaklig låtskrivare även tidigt 90-tal när soundet befästes. Juvelen i kronan är dock sångaren Todd Michael Hall som klev in och faktiskt stärkte bandet ytterligare med sin magiska pipa. Den mannen har en stämma som kan krydda även den mest smaklösa soppa!

Album nummer 16 är helt enkelt ännu en makalös installation i en genomstark diskografi och jag hoppas verkligen att RIOT V kör på länge än. Precis som "Immortal Soul" (2011) och "Unleash The Fire (2014) aspirerar nämligen "Armor Of Light" på titeln årets platta!