Masterplan - PumpKings (5)

Band: Masterplan
Titel: PumpKings
År: 2017
Bolag: AFM

Man kan verkligen undra om det är smart eller dumdristigt av Roland Grapow att plötsligt ge sig i kast med att släppa en hel platta med HELLOWEEN-covers. Och det samma år som ett "återförenat" HELLOWEEN ger sig ut på vägarna. Visst, han har skrivit/varit med och skrivit alla låtar, men det känns ändå som att han nått vägs ände rent kreativitetsmässigt, alternativt att han vill mjölka sin historia på lite cash innan pensionering. Men anledningen är förstås skitsamma! Frågan är förstås om det låter bra!

Först och främst kan jag konstatera att det inte sker några större utsvävningar. Låtarna från "Pink Bubbles Go Ape" (The Chance, Mankind och Someone's Crying) och "Chameleon" (Step Out Of Hell och Music) är möjligen något tyngre i nytappning, men i övrigt är det i stort sett exakta kopior rent musikaliskt. Lite mer keyboards på sin höjd. Menlöst eller respektfullt får var och en personligen värdera. Den stora skillnaden ligger dock förstås i sången. Rick Altzi (AT VANCE, HERMAN FRANK etc) har tveklöst en grym pipa, men den känns också ganska själslös när han ger sig i kast med detta material. Hans mörka och raspiga stämma ligger betydligt närmare Andi Deris' än Michael Kiskes dito och funkar också bäst i just DerisOween-låtarna. Nu är jag väl i och för sig ganska svårövertygad då Kiske är min absoluta favoritsångare alla kategorier. Tycker man tvärtom att den numera skallige skönsångarens röst är alltför vän och snäll så kan dessa versioner istället passa som hand i handske!

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska tycka om den här plattan. Låtarna är kanon! Förstås. Undantaget "Escalation 666" som jag tycker är svintråkig. Nu som då (på The Dark Ride). Framförandet är också kanon rakt igenom. Förstås. Grapow är inte bara en bra låtskrivare, utan dessutom en fantastisk gitarrist! Egentligen finns ingenting att ogilla. Ändå är slutkänslan att det är onödigt och helt obefogat. Originalen är bättre - punkt slut. Förstås.