Pallbearer - Heartless (9)

Band: Pallbearer
Titel: Heartless
År: 2017

Recensent: Jakob Olsson

PALLBEARER har, alltsedan debuten ”Sorrows and Extinction” från 2012, stakat ut sin egen väg. Bandet spelar en osedvanligt lättillgänglig och omedelbar form av doom som stundvis låter mer som klassisk hårdrock än BLACK SABBATH-tillbedjan; ljudbilden är klar och dynamisk, i långa passager helt befriad från det dova mullrande som så ofta präglar genrens ljudlandskap, och sången är ren och känsloladdad. Tempot är också, relativt sett, högt. På ”Heartless” har PALLBEARER utvecklat sitt uttryck ytterligare och skapat musik som kan tilltala lyssnare också utanför de innersta doom-kretsarna. PALLBEARER gör, på många sätt, samma sak för genren som exempelvis MASTODON lyckades göra för sludgen med sin ”Leviathan”.

Samtidigt är ”Heartless”, utan minsta tvekan, doom. På albumets 60 minuter hinner bandet köra igenom sju spår som i många fall närmar sig, och i två fall passerar, tiominutersstrecket. Det hinns också med en hel del tungt riffande bland de mer kontemplativa och svävande passagerna, där inledningen av ”Thorns” och den andra halvan av ”Dancing in Madness” utmärker sig särskilt. Musiken och låttexterna är dessutom lika ångestladdade och ödesmättade som en skräckromantisk 1800-talsroman – dock, genom sin ljudbild, inte helt utan en hoppfull udd. När det avslutande spåret ”A Plea for Understanding”, som handlar om en desperat längtan efter att bli förstådd, klingar ut så antyder musiken att möjligheten finns. Det är mer än vad det mesta inom genren har att erbjuda.

PALLBEARER har med ”Heartless” hittat ett uttryckt som förenar traditionell doom med ett sound som kan tilltala också en bredare publik. Tankarna går inte minst till bandet KHEMMIS och deras lysande ”Hunted” från förra året och jag misstänker att ”Heartless”, precis som det albumet, kommer att ha en given plats på årsbästalistorna när det blir dags att summera doom-året.