Enbound - The Blackened Heart (8)

Band: Enbound
Titel: The Blackened Heart
Bolag: Inner Wound

Lätt progressiv och svårt melodisk metal är vad dessa Boråsare bjudit på ända sedan jag först hörde deras debutdemo 2008. Redan där och då blev jag galet imponerad av killarnas förmåga att skriva snabbhäftande dängor. Av någon anledning gick den 5 år gamla debuten, "And She Says Gold", mig totalt förbi och det känns därför spännande att återbekanta mig med bandets musik nu. 8 år är en lång tid och mycket har förstås hänt. Jag har vuxit rätt rejält på bredden och jag skulle vilja säga att ENBOUND gjort precis samma sak. Jämfört med debuten är detta betydligt mer "moget", hur tråkigt det ordet än kan låta, och soundet når ut längre åt alla håll och kanter. Killarna har förstås utvecklats som såväl låtskrivare och musiker och bakom micken står nu WORK OF ART-bekantingen Lee Hunter (Lars Säfsund). Originalvokalisten Marcus Nygren blev snabbt en favorit och av någon anledning har jag följt hans fortsatta karriär med bland annat STATE OF SALAZAAR och 8-POINT ROSE närmare än bandets. Herr Hunter har dock en helt makalös pipa och smälter in i ENBOUNDs universum helt sömlöst! För att inte snacka om gitarrliret! Mumma!

Som jag nämnde i inledningen så är det gravt melodisk metal som bjuds. Ömsom lite lätt progressiv i karaktär och ömsom nästan poppigt. En del melodier och partier skulle nästan (ve och fasa för den tuffe rockern!) passa bättre i Melodifestivalen än på en festivalscen på Wacken eller Sweden Rock. Är man tuffare än tuff så förstår man dock att det är skitsamma och så njuter man fullt ut av de smekande melodierna! Ska jag tipsa om en låt för att lyssna in sig så säger jag "Holy Grail". Där får man allt på ett bräde. Stenhårda och meckiga riff; galet medryckande sångslingor och en refräng som går att bre på macka!

Gillar man band som ECLIPSE och H.E.A.T, men föredrar mer metal och mindre radiorock än de senare bjuder på, ja då är det här ett pliktköp! Fantastiskt bra helt enkelt!